bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз


+ Пiдписатися

Телебачення як дзеркало душі українського суспільства.   

Незадоволеність і роздратованість людей сьогоднішнім телебаченням, зокрема телевізійною рекламою, як на мене, ґрунтуються на двох хибних уявленнях:
1. телевізор повинен думати замість мене, обирати й пропонувати мені найкраще, найкорисніше і т.п.
2. телевізор повинен виховувати моїх дітей замість мене.

Корені цих уявлень, звичайно, лежать в недалекому минулому.
Була конкретна держава, в якій ми усі жили, державою керувала одна конкретна партія, яка вирішувала все за всіх, визначала “правду” і “неправду”, “правильність” і “неправильність”. Телебачення для держави слугувало каналом донесення “позиції партії” та формування точки зору кожного громадянина виходячи з цієї позиції. Для самого громадянина від того, наскільки відповідає його власна точка зору “позиції партії” залежало все його життя в даному конкретному суспільстві. Тому телебачення дивилися заради “звірки” своєї точки зору з офіційною та відповідного її коректування (хай не для всіх цей мотив був свідомим, але актуальним для абсолютної більшості)
Потім телебачення концептуально змінилось, але люди й досі чекають від “ящика” відповідей на всі запитання: яку музику слухати, яких політиків любити, як ставитись до тих чи інших подій, як сприймати життя, тощо. Причому чекають саме відповідей, а не інформації для роздумів і обурюються, коли відповідей не знаходять або, сприймаючи якусь інформацію з телеекрану як “відповідь”, не задоволені нею.



Сьогодні у телебачення є всього дві функції: розважальна та інформаційна, причому перша - домінуюча.

Якість та зміст сьогоднішнього розважального контенту залежить не від влади, не від якихось конкретних державних установ, а від запиту самих телеглядачів, з поправкою на рівень професіоналізму та фінансово-технічні можливості телеканалів, послуговуючись якими вони задовольняють вказаний запит. Те, що і як ми дивимось по телевізору сьогодні вирішує те, що нам покажуть завтра: телеканали аналізують дані вимірювань глядацької аудиторії (рейтинги) тих чи інших шоу, і виходячи з цих даних формують зміст наступних телепрограм, адже зацікавлені в рейтингу, від якого залежить вартість та кількість розміщеної реклами, а від реклами -прибуток телевізійного бізнесу. Запровадження принципово нових та якісних шоу, по-перше, пов'язане з ризиками (“піпл не схаває”), по-друге, коштує дорого і немає сенсу бо, по-третє, бажаний прибуток приносять сьогоднішні низькопробні, але перевірені та дешеві телевізійні продукти.

Відтак, по телевізору ми бачимо те, що хочемо бачити. Хтось скаже, що контент формують тупі редактори, позбавлені смаку, але, по-перше, звідки беруться ці редактори - не з космосу ж, це такі самі громадяни, члени нашого суспільства. а, по-друге, якби їх смаки так вже кардинально відрізнялись від смаків більшості телевізійної аудиторії, це неодмінно позначилось би на рейтингах того телеканалу, де працює такий редактор, а в існування певної касти людей зі збоченим почуттям прекрасного та в їхню змову щодо захоплення усіх редакторських позицій на телеканалах я особисто не вірю. Так само, власне, як і в “змови” внутрішніх чи зовнішніх ворогів, які через телебачення вирішили знищити український народ.Якщо хтось і є замовником такого “знищення”, то це саме українське суспільство.

Ага, є ще розмови про “суспільне телебачення”, яке буде незалежним від смаків та вподобань більшості, показуватиме тільки “правильні” телепрограми, формуватиме “правильні” смаки, життєві позиції і т.і. Але, по-перше, хто буде визначати “правильність” всього цього? Зазвичай це робить той, хто платить гроші. Якщо “суспільне телебачення” буде фінансуватися виключно з державного бюджету, то це будуть держслужбовці з відповідних установ. І отримаємо традиційне підконтрольне державі телебачення, без глядачів, але з великими бюджетами, витрачання яких у все більших розмірах буде виправдовуватись “суспільною важливістю” та “некомерційністю” контенту даного телеканалу.
Якщо для визначення контенту “суспыльного телебачення” використовувати дослыдження глядацьких вподобань, думаю, в результаті ми отримаємо телевізійний канал, який буде відрізнятися від інших виключно відсутністю реклами (або її “соціальністю”).

Втім, я не виключаю гіпотетичної можливості створення такого телевізійного каналу, який би був з одного боку цікавий та рейтинговий, а з іншого - наповнений “суспільно важливим” контентом, який би формував і смаки, і світосприйняття і багато інших корисних речей. Але можливість ця саме гіпотетична, реалізувати її може в наших умовах хіба що дуже багатий олігарх за свої власні кошти, за умови залучення правильних людей, формування правильної концепції і т.д. і т.п. Яка вірогідність такого розвитку подій - самі розумієте.

Щодо інформаційної функції телебачення.
По-перше, як зазначалось вище, вона перебуває в залежності від розважальної, тому при виборі подій та тем, вартих висвітлення в новинах, ті хто їх створює мають зважати не тільки на їхню (новин) важливість та актуальність, але й на “цікавість” для глядача. Тобто, важлива новина не завжди є цікавою, а цікава - важливою, але в ефір йде саме “цікава”, бо від цього залежить рейтинг.
По-друге, люди, які роблять новини, також є представниками суспільства, носіями усіх його властивостей, (жертвами) вихованцями нашої освітньої системи. У них також є спокуса писати про те, що їм здається цікавим, не зважаючи на важливість та “суспільну користь” даної події, тенденції, тощо.

“Політичні еліти” в нашій країні давно підлаштувались під таку модель, навчились створювати “цікаві” інформаційні приводи. “Політичний процес”, який ми спостерігаємо на екранах телевізорів, є, по суті, жанром шоу-бізнесу, індустрії розваг і не має нічого спільного з процесом розробки та здійснення державної політики.
По суті, вибори перетворюються на хіт-парад політичних зірок шоу-бізнесу, переможці цих хіт-парадів і здійснюють владу в нашій державі. Реальна ж політика не висвітлюється в ЗМІ не тому що хтось її навмисне приховує від населення, а тому що на її висвітлення немає попиту того самого населення: реальна політика нудна для більшості глядачів. Напевне, тому що більшість не вірить в здатність впливати на неї, і цією зневірою радісно та успішно користуються політичні зірки.

Незадоволеність якістю та спрямованістю телевізійного контенту спостерігається у більшості телеглядачів, при тому, що вони самі практично є замовниками саме такого наповнення ефіру. Пояснити це можна тим, що телебачення не дає людям конкретних відповідей на запитання як ставитись до того чи іншого політика, новини, тенденції, явища, рекламованого продукту, тощо, як це було раніше. Тобто, висвітлюються хоч і схожі, але багато в чому різні ставлення до подій та тенденцій, рекламуються різні продукти з одного й того ж сегменту, в тому числі - політичні. Телебачення вже не формує, воно, хоч і викривлено, але відображає життя в тих його проявах та аспектах, які є запитуваними та цікавими глядачеві. А глядач не хоче обирати з поміж багатьох (принаймні - декількох) варіантів, він хоче отримати конкретну відповідь і не отримує її.

Тому й лунають заклики до певного регулювання, форматування телевізійного контенту. дивна, на перший погляд, річ: найбільш рейтинговими є програми та новини з негативним забарвленням, які викликають сильні емоції 9хай і негативні) Тобто, люди самі обирають ці телепрограми, самі їх дивляться, надають їм перевагу з поміж інших, в інакшому випадку їх би не було так багато і вони не транслювалися б в “прайм-тайм”. Але ті ж самі глядачі скаржаться на “чорнуху” та “жовтизну” телеефіру і закликають до її обмеження! Фактично, люди просять насильно забрати в них те, що їм подобається, вони розуміють шкідливість цього телепродукту але самотужки не здатні від нього відмовитись!

З цього приводу найпопулярнішим аргументом таких телеглядачів є те, що телевізор дивляться діти і телебачення негативно на них впливає. Так само як в радянські часи телебачення виховувало все населення країни, виховані ними батьки впевнені, що не вони, а телевізор має виховувати їхніх дітей. А що, зручно перекласти відповідальність за виховання дитини та його наслідки з себе на побутовий прибор! Годі й казати, що батьки повинні виховувати в дітях свідоме ставлення до того, що вони бачать по телевізору, адже такою свідомістю на володіють самі батьки.

Звичайно, не можна не підтримати заборону на рекламу тютюну та алкоголю, а також на розповсюдження порнографії, але ці заходи спрямовані на захист дитини не від даної телепродукції, а від самих батьків, які не здатні виховати дитину, пояснити їй що гарно, а що погано, сформувати свідоме ставлення до того що сприймається через телеекран. (Реклама тютюну та алкоголю впливає на дітей зовсім по-іншому ніж на дорослих: для дорослих вона вказує на асортимент відповідної продукції, дітям же демонструє образ успішної дорослої людини і зв'язок між поняттями “успішність” і “дорослість” та вживанням алкоголю й тютюну. Порнографія формує уявлення про норми статевого життя).

З усього вищесказаного можу зробити такий висновки, резюмуючи статтю:
Телебачення відображає стан нашого суспільства, суспільство формує телебачення, а не навпаки, телебачення зміниться тільки тоді, коли зміниться суспільство.
Погано це чи добре? Думаю, швидше добре. Хвала Богу, є Інтернет, позбавлений обмежень, характерних для телебачення. Телебачення вже не є єдиним та безальтернативним джерелом інформації
Державне ж втручання в інформаційну політику має бути мінімальним: хай краще телебачення буде дзеркалом збоченого суспільства, ніж збоченого чиновника.

UPD:
Заради об'єктивності - варто додати:
В Україні набагато більше людей, для яких ефірне телебачення є єдиним джерелом інформації та розважальним засобом, ніж це може здатися молодим та динамічним мешканцям мегаполісів. Саме ці люди, напевне, формують такий контент, який ми сьогодні бачимо.
Напевне, розвиток Інтернету та поширення його поза мегаполісами й за межами конкретних вікових категорій громадян дасть змогу змінити наповнення телеефіру. Якщо люди побачать в мережі якими МОЖУТЬ бути телевізійні шоу, напевне, сформується і відповідний попит. Телебаченню доведеться конкурувати з інтернетом, а конкуренція, як відомо, запорука якості.

Коментарі

Кравчук Егор   4958 днів тому   #  

http://lh6.ggpht.com/_utBVH8h_MAU/TKQxx7KanPI/AAAAAAAAAHM/FoaGaMWqv2k/s400/Demotovator%20%2832%29.jpg

  •   Пiдписатися на новi
Андрій Овчарук   4957 днів тому   #  

мені здається, що на Заході, де не було радянського минулого, діти часто теж виховуються телевізором. це є універсально.

  •   Пiдписатися на новi
Богдан Маслич   4957 днів тому   #  

http://podrobnosti.ua/power/2010/09/30/719355.html не пам'ятаю, чи є хтось в гуманітарній раді з боку ІГС?..

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4957 днів тому   #  

Андрієві Овчаруку:
на формування особистості впливають три фактори: генетика, середовище і виховання.
телебачення має сприйматися (і, думаю, сприймається на заході) як елемент середовища. Повністю відгородити дитину від впливу середовища не реально (але від деяких проявів, звичайно, треба), тому важливо навчити дитину свідомо й критично сприймати все що вона бачить та чує.
у нас же телевізор сприймають як елемент виховання, навіть як "вихователя", і скаржаться що ящик погано виховує їхніх дітей:)

  •   Пiдписатися на новi
Андрій Овчарук   4957 днів тому   #  

але те саме телебачення і шоу-бізнес індустрія на Заході створює не менші проблеми як і у нас - наприклад регулярні стрільби у школах.

я повністю підтримую висновок статті. винне не телебачення - винне суспільство.

щодо інтернету: зараз він ще вільний, але ми неухильно хоч і повільно рухаємося до контролю інтернету з боку спецслужб і держави.

  •   Пiдписатися на новi
Завійська Мар'яна   4957 днів тому   #  

Дивлячись кого називати представниками громадськості. Положення про раду та персональний склад http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=469%2F2010

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4957 днів тому   #  

Стосовно Суспільного телебачення - напевне, це якраз той приклад, до якого можна навести цитату Якова Рогаліна з коментарів до одного з попередніх записів:
"У нас все, что может быть спрофанировано, будет спрофанировано самым циничным и непотребным образом!"

  •   Пiдписатися на новi
Андрій Овчарук   4957 днів тому   #  

мда, ГО не видно... Бубка! що там робить Бубка???

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   4957 днів тому   #  

Вы еще верите в сказку, что общество допустят к кормушке? :))

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   4957 днів тому   #  

Михайле, а що скажете про регіональні телестудії?

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4957 днів тому   #  

я колись працював у рекламному відділі однієї великої корпорації в Харкові, ми кожен день отримували рейтинги телеканалів. Так от, сумарний рейтинг всіх харківських каналів (з десяток тоді було) рідко коли досягав трьох відсотків.
втім, вважаю їх дуже потрібними для громади, так само як місцеву пресу .
в рекламному сенсі вони теж займають певну нішу, зовсім не ту що національні.
характерною для, напевне, абсолютної більшості місцевих каналів є низька якість розважального контенту та практично повна відсутність власних продуктів.
місцеві канали тримаються виключно на місцевих новинах, це їхня фішка, їхній хліб.

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   4957 днів тому   #  

Практично повна відсутність власних продуктів?? Невже у більшості місцевих телеканалів така картина? Мене цікавлять телеканали в невеликих містах і райцентрах. Чи існують успішні практики? Михайле, а як Ви вважаєте, в чому основна причина відсутності власних телепродуктів на місцевих каналах? І чи можуть регіональні НГО певним чином внести свій вклад у "осуспільнення" регіонального телебачення? Якщо так, то що для цього необхідно?

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   4957 днів тому   #  

Хтось із регіональних колег НГОшників може поділитися, яка картина у них на місцях? А ще - своїми думками стосовно того, чи можуть регіональні НГО внести свій вклад у “осуспільнення” регіонального телебачення?

  •   Пiдписатися на новi
Василь Полуйко   4957 днів тому   #  

У роки застою президент США Рузвельт замовив Голівуду кілька життєстверджуючих художніх фільмів про те, як безробітний ставав бізнесменом, а селянин - успішним фермером. Погоджуюсь з автором, разом з цим, якщо була б добра воля керівництва держави, то і ми б могли дивитись інші серіали і інші передачі.

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4957 днів тому   #  

Головна причина відсутності власного продукту у місцевих телеканалах, звісно, полягає у відсутності коштів для його (продукту) створення. Прибутки загальнонаціональних каналів у сотні тисяч разів більші, ніж у місцевих, при цьому загальнонаціональні конкурують за увагу телеглядача між собою, витрачаючи величезні кошти. І що робити місцевим студіям з їхніми мізерними бюджетами?
Звичайно, показувати те що не здатні показати загальнонаціональні: життя та події місцевої громади. І в цьому сенсі регіональні НУО, які дійсно мають зв'язок з громадою, можуть бути дуже корисними для місцевих телеканалів та інших ЗМІ: і як експерти, і як "ньюз-мейкери", і як, власне, безкоштовні журналісти.

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   4957 днів тому   #  

Михайле, Ви зараз мали на увазі місцеві телеканали, які фінансуються за державні кошти, говорячі про мізерні бюджети?

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4957 днів тому   #  

ні, я мав на увазі комерційні місцеві канали, бюджети яких порівняно з загальнонаціональними таки мізерні.

  •   Пiдписатися на новi
Лариса Вітенко   4957 днів тому   #  

Пересвідчилась на власному досвіді - позитивні емоції надзвичайно потужно впливають на стан здоров'я. Як і негативні. Отже українці можуть стати здоровішими та успішнішими тільки через любов до себе, до ближнього, до життя. Шляхом проведення досліду над собою прийшла до висновку, який ще тисячі років тому написаний в Великих Книгах людства. Проблема полягає в тому, що позитивний світогляд потрібно плекати, виховувати. А негативний росте сам як бур'ян. Тут для телебачення - поле неоране. Як і для духовенства. На превеликий жаль, усвідомлено, цілеспрямовано цим в Україні ще ніхто не займається.

  •   Пiдписатися на новi
Богдан Маслич   4957 днів тому   #  

до Лариси: позитивний світогляд не стимулює жагу до споживання, а негативний - стимулює. телебачення та й інші традиційні змі живуть за рахунок виконання функції стимулятора споживання. тому й "орати" ніхто не буде - це не рентабельно...

  •   Пiдписатися на новi
Андрій Овчарук   4957 днів тому   #  

те, що я бачив по регіональних каналах у ті часи, коли ще дивився ТБ: привітання з днем народження, друковані оголошення на весь екран і місцеві новини. єдиним промінчиком світла вважаю музично-молодіжну передачку "Відділ кадрів", яка одного разу створювалася молодими ентузіастами на місцевому кам'янець-подільському телебаченні. проте, не знаю, чи жива вона досі...

до Лариси: Ви маєте на увазі якісь конкретні практики, на кшталт пропагованих у фільмі "Секрет", чи говорите загалом?

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4956 днів тому   #  

на місцевих каналах інколи з'являються унікальні телепродукти, які "беруть" не крутими дорогоми зйомками, інтер'єрами і т.п., а ідеєю, подачею матеріалу та харизмою автора-ведучого. Потім такі програми та їхні автори або перекуповуються великими каналами, або перестають існувати через брак коштів на підтримання свого продукту.
Стосовно "позитивного" та "негативного" світоглядів...
Згоден, що позитивний треба плекати, але чому це має робити телевізор? Чи не забагато ми хочемо від цього побутового пристрою?

  •   Пiдписатися на новi
Андрій Овчарук   4956 днів тому   #  

+1 щодо телевізора і його ролі в житті. я з 2005 року навряд чи провів біля "зомбоящика" більше 10 годин загалом. телевізор - рупор споживацького суспільства. для того, щоб було інакше, потрібно довго змінювати суспільство. і, в першу чергу, себе.

  •   Пiдписатися на новi
Лариса Вітенко   4956 днів тому   #  

Згоден, що позитивний треба плекати, але чому це має робити телевізор?
А то глупий Голівуд. То Ви думаєте, що він даремно розповсюджує по світу так звані фільми категорії "Б".Тобто, фільми для зовнішнього (не в Америці)прокату.
Щодо практик. Методом випадкового тика я попала на Норбекова. А взагалі таких методик багато. І це добре, бо дозволяє знайти методику, відповідну особливостям сприйняття інформації переважної більшості людей.

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4956 днів тому   #  

Щодо розповсюдження Голлівудом фільмів категорії "Б" (я так розумію - зі зловіщою метою негативного впливу США на інші країни), в світі існує багато цікавих консперологічних теорій, "правдивість" яких залежить вииключно від нашого бажання вірити чи не вірити в них.
Людям з радянською ментальністю, напевне, важко повірити в те, що може існувати кіноіндустрія, позбавлена ідеологічного впливу влади, не кажучи вже про "невидиму руку ринку".

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   4955 днів тому   #  

Дуже близькі слова Лариси Вітенко про позитивні емоції, тож одна з наших «місцевих» авторських програм має формат виключної позитивності і розповідає про пересічних мешканців міста. І звичайно ж (!) у цій програмі беремо соціальні теми. Для прикладу - останній випуск, однойменний з відомою акцією «Прийміть дитину у родину». Його герої – прийомні тато і мама, а також дві прийомні доні
[URL=http://www.radikal.ru][IMG]http://s59.radikal.ru/i166/1010/27/0a0527947d20.jpg[/IMG][/URL]
До речі, місяць назад дана програма відзначила невеличкий ювілей (50-й випуск і 1 рік в ефірі). На черзі запуск ще нових телепроектів на нашому «місцевому» телеканалі, тож все таки хотілося б більше дізнатися про відповідний досвід місцевих телеканалів. Була би дуже вдячна, якщо б колеги поділилися відомостями.

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   4955 днів тому   #  

Мені все ж таки здається, що громадським активістам та іншим зацікавленим інституціям варто звернути більше уваги на різні варіанти співпраці з місцевими телеканалами.

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4955 днів тому   #  

До речі, ось цікава свіжа статистика по інтернет-аудиторії України.
http://ain.ua/2010/09/30/33104

зокрема:
http://ain.ua/wp-content/uploads/2010/09/uair8.jpg

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4955 днів тому   #  

і ще статистика "цифрових" та "аналогових" українців, тільки трішки під іншим ракурсом
http://ain.ua/2010/09/30/33006

  •   Пiдписатися на новi
Василь Полуйко   4947 днів тому   #  

До теми дискусії http://www.ut.net.ua/art/169/0/4402/

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4937 днів тому   #  

сьогодні на башорг прочитав - в тему:
"я сидела в кафе, пила чай.
за соседним столиком две мамаши:
- А вы разрешаете вашим детям смотреть этот ужасный 2x2?! Отвратительный канал! Мультики помойные! Что этот канал воспитывает в наших детях?!
- Понятия не имею. Воспитываю своих детей сама."

  •   Пiдписатися на новi
Василь Полуйко   4924 дні тому   #  

http://tsn.ua/analitika/use-tilki-pochinayetsya.html - ще один хороший матеріал

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4917 днів тому   #  

Соціальна реклама проти телебачення

http://www.time.org.ua/2010/11/unicef.html

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   4912 днів тому   #  

Ремарка в дусі назви поста: Два тижні тому одна з героїнь нашої місцевої телепрограми (я про неї вела мову вище) назвала новинну програму обличчям телеканалу, а цю нашу авторську телепрограму - його душею :-)

  •   Пiдписатися на новi
Тимчук Тарас    4901 день тому   #  

https://www.youtube.com/watch?v=bRempIeS40o&feature=player_embedded дочекаємось такого у нас?

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Ізюмський   4900 днів тому   #  

які вони всі перелякані - хай Бог милує!

  •   Пiдписатися на новi
Лілія Дмитренко   4900 днів тому   #  

про телебачення в контексті "громадський, суспільний (наразі без слова "політичний") інститут"
[URL=http://www.radikal.ru][IMG]http://s48.radikal.ru/i121/1011/cf/a713b34141ac.jpg[/IMG][/URL]

  •   Пiдписатися на новi
Василь Полуйко   4896 днів тому   #  

http://vgolos.com.ua/politic/6517.html - Від марксизму до популізму та відеополітики

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi


Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.