bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз


+ Пiдписатися

Перепони на шляху відновлення довіри до судової влади: як їх подолати   

Майже відразу після Революції Гідності 8 квітня 2014 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні».

Відповідно до цього закону передбачалося проведення  перевірки суддівського корпусу судів загальної юрисдикції з метою підвищення авторитету судової влади України та довіри громадян до судової гілки влади, відновлення законності і справедливості шляхом  використання існуючих процедур розгляду питань  про притягнення суддів  до дисциплінарної відповідальності  і звільнення з посади  у зв’язку з порушенням присяги.

Для того щоб краще уявити механізм за яким мало проводитися відновлення довіри до судової системи України хотілося б зупинитися на основних положеннях Закону України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні».

Перевірку, згідно із цим законом мав здійснювати спеціальний орган – Тимчасова  спеціальна комісія  (далі ТСК) в складі 15 членів, які згідно закону мали порівну призначатися Пленумом Верховного Суду України, Урядовим уповноваженим з питань антикорупційної політики та Верховною Радою України.

Підставою для перевірки могли бути  заяви фізичних та юридичних осіб в письмовій формі  про проведення перевірки індивідуально визначеного судді ( суддів) які мали подаватися до ТСК протягом 6 місяців з дня опублікування  в газеті «Голос України» повідомлення про її утворення.

Відповідно до закону,  в заявах,  крім  найменування ( ім’я) юридичної чи фізичної особи, яка подає заяву, її місцезнаходження ( місце проживання), засобів зв’язку,  повинні  зазначатися ім’я судді (суддів) щодо яких має проводитися перевірка, їх посада,  повна назва суду в якому працює відповідний суддя,  обґрунтування необхідності  проведення перевірки судді ( суддів) із зазначенням судових рішень, що становлять зміст перевірки суддів відповідно до цього закону  ( зразки таких заяв згодом були  розміщені на сайті Вищої ради юстиції).

Загалом суддя суду загальної юрисдикції (сюди входять міські, районні, міськрайонні, районні в містах суди) підлягає перевірці в тому випадку, якщо він приймав одноособово або у складі колегії суддів рішення проти учасників Революції Гідності, тобто обмежував право громадян на проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій, або якщо суддя приймав рішення про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, залишення його без зміни, продовження строку тримання під вартою чи винесення обвинувального вироку щодо осіб, визнаних політичними в’язнями за дії, які пов’язані з їх громадською чи політичною діяльність, або щодо осіб, які брали участь в протестних акціях в період з 21 листопада 2013 року по 11 квітня 2014 року,  а також якщо суддя притягав євромайданівців до адміністративної відповідальності згідно Кодексу України про адміністративні правопорушення за невиконання водіями вимог про зупинку (ст. 122-2),  злісної непокори законному розпорядженню або вимозі працівника міліції, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця ( ст. 185), порушення порядку організації проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій)  ( ст. 185-1 ), створення умов для організації і проведення з порушенням встановленого порядку зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій (185-2  ).

Крім цього, проведення перевірки передбачалось  і щодо суддів, які одноособово або у колегії суддів розглядали справу або ухвалили рішення з допущенням порушень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, констатованих у рішенні Європейського суду з прав людини.

Робота Тимчасової спеціальної комісії передбачена  таким чином, що всі скарги на суддів спочатку розглядаються нею, надалі ТСК ухвалює обґрунтований висновок , який  оприлюднюється на офіційному Веб-сайті Вищої ради юстиції. 

В разі виявлення в діях судді порушення присяги  Тимчасова спеціальна комісія передає такий  висновок разом з матеріалами перевірки  до Вищої ради юстиції України, для внесення подання в порядку ст. 131 Конституції України про звільнення його з посади,  а в разі відсутності  фактів  порушення суддею присягши судді,   за умови  виявлення  підстав для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності -  до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

У випадку виявлення ознак кримінального правопорушення матеріали перевірки судді і висновок про це передається до Генеральної прокуратури України.

 Як вбачається з оприлюдненої інформації, реалізація Закону України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні»  в перший рік його дії зіткнулася із чималими перепонами. 

Першою перепоною, яка виникла в реалізації цього закону,   стало те, що ТСК не змогла вчасно розпочати свою роботу, оскільки не всі суб’єкти її створення вчасно призначили своїх членів.

Так,  наприклад, якщо  Пленум Верховного Суду України направив в ТСК своїх п’ять представників ще у квітні 2014 року, то Урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики зробив це  лише в червні 2014 року, а Верховна Рада  делегувала своїх 5 представників лише 5 лютого 2015 року.  

Разом з тим, враховуючи, що ТСК  відповідно до закону вважається утвореною  за умови призначення  до її складу не менше 9 членів , 12 червня 2014 року в газеті «Голос України» Вища рада юстиції оприлюднила офіційне повідомлення про утворення Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції, яка відповідно до вимог закону повинна була діяти протягом  одного року з дня формування її складу, тобто до 15 червня 2016 року.

Таким чином, з 12 червня 2014 року ТСК офіційно  розпочала прийом заяв від фізичних і юридичних осіб про проведення перевірки суддів , а перше її засідання відбулося  3 липня 2014 року. На цьому засіданні було затверджено Регламент ТСК.   А  24 вересня  2014 року комісія   провела перше публічне слухання.

Другою перепоною, яка постала на шляху перевірки суддів  стало  те, що згідно із Законом України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» повноваження Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів було припинено, і склад цих органів мав формуватися заново.

Як наслідок, Вища рада юстиції України не працювала з квітня 2014 року по червень 2015 року, а Вища кваліфікаційна комісія суддів України - з квітня 2014 року по грудень 2014 року.

Третьою перепоною на шляху реалізації цього закону,  стала низька його якість , оскільки ним  не було передбачено, а відтак не  забезпечено механізму інформування  громадян щодо того, що перевірка  за цим законом відбувається на підставі їх заяв та заяв юридичних осіб, які слід скеровувати на адресу ТСК, впродовж її повноважень.

Четвертою перепоною є прямий його саботаж  компетентними установами та службовими особами.

За оприлюдненим останнім звітом  Тимчасової спеціальної комісії станом на 25 серпня 2015 року від фізичних та юридичних осіб було отримано 2192 заяви, щодо перевірки суддів. Призначено перевірки відносно 331 судді. Закінчено 66 перевірок з них:  на вирішення Вищої ради юстиції передано висновки та матеріали відносно 46 суддів, а на вирішення  Вищої кваліфікаційної комісії суддів України – висновки та  матеріали щодо 12 суддів. Відносно 5 суддів Тимчасовою спеціальною комісією прийнято рішення про припинення перевірки.

Хочемо підкреслити, що на сьогодні,  Вищою радою юстиції України не внесено жодного подання про звільнення з посад  суддів, за порушення присяги,  які розглядали справи учасників Революції Гідності, а також  суддів, які одноособово або у колегії суддів розглядали справу або ухвалили рішення з допущенням порушень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, констатованих у рішенні Європейського суду з прав людини.

Таким чином, можна підсумувати, що сама процедура відновлення довіри до судової влади в України за останній рік зазнала краху та не була реалізована. Цьому сприяли: по-перше, зволікання часом в направленні своїх членів до Тимчасової спеціальної комісії з боку уповноважених на це законом суб’єктів, по-друге,  зволікання з формуванням нового складу  Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів, по-третє , що через низьку якість закону  не  забезпечено механізму інформування  громадян щодо того, що перевірка  за цим законом відбувається на підставі їх заяв та заяв юридичних осіб

Обмеженість роботи Тимчасової спеціальної комісії однорічним строком, загалом, на наш погляд, можна віднести також до негативного моменту, незважаючи на те, що надалі скарги можна направляти для розгляду до Вищої ради юстиції в загальному порядку.

Громадськість досить активно реагує на зволікання з люстрацією суддів, що підтверджується зареєстрованою електронною петицією на офіційній веб-сторінці Президента України «Про термінову люстрацію суддів та прокурорів і публікацію її результатів, відсторонення від роботи не тільки тих, хто не пройшов процес, а й тих, хто не підлягає йому».

Актуальність питання щодо стану виконання Закону України «Про очищення влади», підтверджується кількістю голосів, наданих за цю петицію.

У своїй відповіді на електронну петицію Президент зазначив: «Хочу підкреслити, що як Президент і як громадянин я також незадоволений станом реалізації цього Закону і підтримую обурення, яке викликає у суспільства щоденна інформація про "діяння" чергового не звільненого чиновника, прокурора чи професійного судді, який не пройшов люстрацію або навіть не проходив відповідну перевірку і продовжує працювати на посаді, не зважаючи на встановлені заборони»

Президент, враховуючи важливість очищення влади та оприлюднення результатів люстрації посадових і службових осіб органів прокуратури та професійних суддів, а також беручи до уваги, що вирішення питання по суті електронної петиції належить до повноважень уряду, зокрема Міністерства юстиції України як уповноваженого Законом органу, звернувся до прем’єр-міністра України, а також до Генерального прокурора України, Ради суддів України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради юстиції з пропозицією забезпечити ґрунтовний та всебічний розгляд згаданої електронної петиції та вжиття заходів щодо невідкладного завершення очищення органів прокуратури та судів від осіб, які підпадають під заборони, встановлені законодавством про люстрацію, проведення передбачених цим законодавством  спеціальних перевірок, за результатами яких забезпечити інформування громадян про стан його виконання.

Враховуючи запити суспільства, прогресивно налаштовані депутати ( О.Сироїд, В.Чумак) на розгляд Верховної ради уже внесли  проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму відновлення довіри до судової влади», яким пропонується збільшити строк діяльності Тимчасової спеціальної комісії до трьох років. В цей строк пропонується не включати термін протягом якого комісія не працювала через відсутність повноважного складу. Також передбачено, що  матеріали перевірок , щодо яких ТСК не встигла прийняти рішення до закінчення своїх повноважень, передаються до Вищої ради юстиції для продовження їх здійснення за загальною процедурою.

Цим же законопроектом пропонується внести зміни до   порядку формування, чисельності , порядку діяльності та повноважень  комісії та її матеріального забезпечення. 

Зокрема, пропонується скоротити її чисельність з 15 до 11 членів, передбачивши , що її склад формує не три суб’єкти , а два – Верховний суд України  ( 6 членів)  та Урядовий уповноважений з питань антикорупційної політики ( 5 членів). Розширено підстави перевірки, а також покладено обов’язок на голів суддів надати ТСК відомості щодо суддів, які працюють в суді і підлягають перевірці, а також надати копії матеріалів судових справ, під час розгляду яких виносилися рішення, передбачені статтею 3 цього Закону тощо.

Але чи знайде цей законопроект підтримку в парламенті, зважаючи на  супротив,  який має місце сьогодні?

В будь-якому випадку, хотілося б ще раз нагадати читачам, що незважаючи на припинення діяльності ТСК, кожна зацікавлена особа в перевірці за цим законом конкретного судді ( суддів) може звернутися із заявою в загальному порядку до Вищої Ради юстиції (вул. Студентська, 12-а, м. Київ, 04050) формуляр якої розміщений на Веб-сайті Вищої ради юстиції.

Велику надію в цьому питанні покладаю на адвокатів, адвокатів Центрів безоплатної правової допомоги, а також на студентство, яке розпочало  революцію Гідності , особливо на майбутніх правників, багато з яких працює в юридичних клініках, які щоденно можуть доводити вимоги цього закону до людей та допомагати їм відновити справедливість.   

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi


Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.