•  

+ Пiдписатися

Купуємо через Інтернет?    

Інформація підготовлена

Ярославою Пронь,

членом ГО "ТИ ПОТРІБЕН".

Інтернет гармонійно влився в наше з вами життя. На даний час важко уявити, як отримувати інформацію не використовуючи Google, Yahoo, Rambler та інші пошукові системи.  Саме Інтернет надає нам з вами можливість отримати максимум інформації при мінімально затрачених  зусиллях.

Брак часу у споживачів змушує здійснювати все більше покупок через мережу Інтернет, що в свою чергу зумовлює розвиток електронної торгівлі. Основою функціонування системи електронної торгівлі є електронні (віртуальні) магазини (інтернет-магазини).

На перший погляд, Інтернет-магазин мало чим відрізняється від традиційного торговельного павільйону. Замість торгового залу у такому магазині є сайт, на якому розміщені каталог товарів, прайс-листи тощо. Проте не слід забувати, що існує і суттєва відмінність – на відміну від звичайного магазину Інтернет-магазин являє собою глобальний віртуальний електронний ринок, що не має яких-небудь територіальних чи тимчасових обмежень, що дозволяє робити постійну покупку товару чи замовляти виконання певних послуг в любій частині земної кулі цілодобово.

Торгівля через Інтернет являє собою продаж товарів  на замовлення, оскільки споживач укладає договір купівлі-продажу товарів із продавцем на відстані безпосередньо в продавця, за вказаними на сайті контактами. Договір купівлі-продажу в даному випадку оформляється шляхом оформлення замовлення і виставленням рахунку, який може бути сплачений по-різному: післяплатою, готівкою на складі покупця або кур’єру, за допомогою розрахункової картки покупця.

Відносини що виникають між продавцем та покупцем в Інтернеті не відрізняються від традиційних правил купівлі-продажу і регулюються, зокрема, положеннями Цивільного кодексу України, Закону України «Про захист прав споживачів» та закріплені в Правилах продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, затвердженим наказом Мінекономіки №103 від 19.04.2007р.

При укладенні договору купівлі-продажу в Інтернет-магазині, продавець (виконавець) повинен надати споживачу наступну інформацію:

- найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження (юридична адреса, номер телефону стаціонарний та мобільний) та порядок прийняття претензії;

-  основні характеристики продукції;

- ціну, включаючи плату за доставку та умови оплати;

- гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом продукції;

-  інші умови поставки або виконання договору;

-  мінімальна тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки продукції або послуг;

-  вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу;

-  період прийняття пропозиції;

-   порядок розірвання договору.

Дана інформація повинна бути чіткою та однозначною. Проте що робити покупцю у випадку несправності товару чи не відповідності наданим характеристикам?

Якщо товар придбаний в Інтернет-магазині не підійшов, були виявлені недоліки чи невідповідності заявленим характеристикам, споживач має право розірвати укладений договір шляхом повідомлення продавця про це протягом чотирнадцяти днів з моменту одержання товару. Термін повернення непродовольчих товарів, гарантійний строк яких не закінчився, які були у використанні, узгоджується з продавцем.

 Для того, щоб повернути товар споживач повинен зберігати одержану продукцію у незмінному стані. Зменшення вартості продукції внаслідок відкриття упаковки, огляду чи перевірки продукції не позбавляє права споживача на розірвання договору.

Споживачу необхідно знати:

-  продавець зобов’язаний забезпечити технічне обслуговування та гарантійний ремонт реалізованих товарів. При покупці товару, що вимагає професійної установки або серйозного технічного обслуговування, не зайвим буде перевірити надані телефони сервісних та/або технічних служб на предмет реальності існування таких служб та їх готовності виконувати відповідні роботи. Якщо на продукцію, куплену в Інтернет-магазині не було встановлено гарантійні терміни або термін придатності, споживач має право пред’явити продавцю відповідні вимоги про при умові, що недоліки були виявлені на протязі двох років;

-  у разі продажу матеріальних речей – їх повернення свідчить про розірвання договору. Будь-які витрати пов’язані з поверненням продукції, покладаються на продавця. Продавець зобов’язаний відшкодувати витрати споживача у зв’язку з поверненням продукції. Якщо протягом установлених строків продавець не здійснює повернення сплаченої суми грошей за продукцію у разі розірвання договору, споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості продукції за кожний день затримки повернення грошей. Після шістдесяти днів обов’язок споживача зберігати у себе продукцію припиняється. Якщо продавець не вживає заходів щодо її повернення, така продукція переходить у власність покупця, без виникнення зобов’язання з оплати її вартості;

-  якщо на сайті Інтернет-магазину є наявний бланк для повернення товару , необхідно заповнити відповідний бланк, після чого товар відправляється за адресою для повернення товарів, вказаною на сайті, якщо така є і якщо обов’язок такої відправки передбачений договором (застосовується до товарів відправлених поштою). За загальним правилом покупець не зобов’язаний відправляти товар поштою, а згідно із ч.2 п.1.10 Правил повинен лише повідомити продавця про місце, де товар може бути повернений;

- якщо товар не підійшов та обміняти не вдалось, постарайтесь отримати письмову відмову від продавця(виконавця) Інтернет-магазину. Вартість товару та неустойку можна стягнути через суд. На несумлінного продавця може бути накладено адміністративний штраф на підставі скарги до місцевого органу захисту прав споживачів. Доказами правопорушення будуть лист з відмовою та чек.

 Як поступити споживачу, якщо на супровідних документах товару стоїть відтиск не печатки, а самонаборного штампу, який продається у кожному канцелярському магазині, і на якому написані тільки прізвище та ініціали підприємця, назва Інтернет-магазину та номер телефону, але інформація про адресу та ІПН відсутня? На квитанції також відсутня інформація про адресу магазину або іншої інформації яка б помогла б знайти продавця. Як в такому випадку повідомити продавця та повернути товар, не пропустивши 14-денний строк?

Єдиним вірним способом в даному випадку буде посвідчення часу вручення претензії. Споживачу необхідно написати письмово претензію про розірвання договору купівлі-продажу і подати її нотаріусу.  Відповідно до ст.83 Закону України «Про нотаріат» нотаріус посвідчує час пред’явлення йому документа. На підтвердження цієї обставини робить посвідчувальний напис на документі, із зазначенням особи, яка його пред’явила. Це дозволить зупинити відлік 14-ти денного строку.

Наступним етапом буде надсилання скарг до територіального управління захисту прав споживачів і до поліції.

 У скарзі до управління з захисту прав споживачів, посилаючись на ст.15, 23 Закону України «Про захист прав споживачів» необхідно детально описати і вказувати що недобросовісний підприємець не повідомив усю цю інформацію, що ви не знаєте куди звертатись, підприємець не зазначає своєї адреси, не хоче приймати товар. Опишіть, що вам довелось посвідчувати час вручення претензії, щоб захистити своє порушене право. Обов’язково додайте копії квитанції, копію повідомлення із електронної адреси про те, що замовлення на товар отримано і копію претензії. За цією скаргою орган зобов’язаний провести перевірку і встановити, хто є цей підприємець недобросовісний, де він здійснює свою підприємницьку діяльність і де він проживає.

Метою надсилання скарги до поліції - дізнатись контактні дані продавця. Однак зміст скарги повинен бути інший. Необхідно написати, що вам продали завідомо бракований товар, вбачаються ознаки шахрайства, оскільки цей товар несправний, контактних даних немає, на телефонні дзвінки не відповідають і т.д. Копію заяви бажано подати в прокуратуру, для контролю виконання поліцією своїх повноважень.

Після таких дій деякі продавці самостійно хочуть обміняти товар. Однак, якщо прийдеться йти до суду вам необхідно знати:

-  Конституція України гарантує кожному право на судовий захист

-  звернення до суду відбувається шляхом подання позовної заяви за місцем проживання покупця. При поданні заяви не має потреби сплачувати судовий збір(колізія закону);

-  потрібно довести в суді що купівля-продаж відбувались саме в цьому Інтернет-магазині (квитанції, відповіді від управління з захисту прав споживачів та поліції);

-  що недолік спричинений заводським браком а не вашими діями(необхідно робити експертизу)

-  і що ціна товару не залежить від котировок фінансового ринку(довідка про зміну курсів валют за останні півроку – можна замовити у територіальному відділені НацБанку України). Якщо продавець посилатиметься на залежність ціни від курсу валют, подайте клопотання щоб продавець подав динаміку зміни ціни на товар за останні півроку. Якщо динаміка ціни на товар не співпадатиме із динамікою курсу валюти, значить ціна залежить від будь-чого іншого але не від котирування курсу валют та фінансового ринку.

Ось так, в загальних рисах, споживачі можуть захистити свої права. Проте необхідно пам’ятати, що краще завчасно попередити злочин, ніж потім виправляти його наслідки. Тому порада всім споживачам, які купують товар чи замовляють послуги через Інтернет:

- Уважно вивчати інформацію про товар і послуги, місцезнаходження продавця;

-  Вимагати та зберігати чеки та інші документи, що підтверджують факт покупки;

-  Перевіряти чи зазначені в чеку назва товару, сума, продавець, його адреса і ідентифікаційний код;

-  Звіряти інформацію на чеку й гарантійному талоні на відповідність печаток, перевіряти правильність заповнення гарантійного талону.

Вдалих покупок!

 

 

 

Share
Чи вважаєте цей матеріал корисним + Так 0  - Нi  

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi

Мої активи

Нові можливості з ГУРТом!


 

Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.