В Києві стартувала нова програма стажувать "Державотворець". Завдяки якій молодь віком від 18 до 25 років дізналась про функціонування державних органів влади, освоїла деякі компетенції держслужбовців та спробувала змінити світ навколо себе . Для мене цей проект унікальний, бо завдяки ньому змінилась я та моє бачення державних структур.
Державотворцями стало більше 90 проактивних та енергійних людей, які успішно пройшли всі етапи відбору. Загалом проект тривав 9 днів ( з 15 по 23 червня 2018 року). Перші три дні — підготовка та тренінги, 5 робочих днів — стажування та 1 день святкування Дня державного службовця та зустріч з Прем’єр-міністром України.
Спочатку ми відвідали форум ЗD-Лідерство, де багато говорили про молодих лідерів та їх шлях в громадському секторі, бізнесі та, звісно, в державному управлінні. Далі ми мали потужні вихідні, «потужні» в значенні наповнені інтерактивними лекціями з громадським діячами та держслужбовцями, з походом до Парку Корупції та зустріччю з Артемом Ситником (Директором НАБУ) та соціологічним опитуванням на тему обізнаності населення щодо органів державної влади та ефективності реформ.
*Інсайди опитування:
Результати опитування показали, що більшість з опитаних (це і молодь і люди з досвідом) не знають, що депутати місцевих рад взагалі не отримують зарплатні, не знають які реформи відбуваються та в чому їх суть, відовідно, ефективність реформ опитані оцінюють дуже низько, говорять, що все погано та не ходять на вибори. Проте, коли запитати: «Якого б державотворця ви б хотіли бачити?», переважно відповідають — чесного, відповідального, уважного та такого, що думає про людей.
Тобто, перед початком стажування ми мали зібраний пазл «Хто і що саме думає та знає про держслужбовців», включаючи бачення самих держслужбовців, громадських діячів та населення. Це був бліц-курс молодого Державотворця.
Всіх учасників проекту розподілили по різним Міністерствам (яких, до речі, в Україні 18) та службам, до Кабінету Міністрів та Адміністрації Президента. Найбільше стажерів — 15 державотворців, відправилось до Міністерства молоді та спорту, а от Міністерство освіти та деякі інші, по незрозумілим причинам, відмовились прийняти молодь на стажування. Кожен з учасників щовечора ділився враженнями та думками про день на рефлексії (процес осмислення та самоаналіз своїх дій та емоцій). Когось не хотіли, комусь не знали яке завдання доручити, хтось так активно все запитував, що його почали підозрювати в шпигунстві. У кожного були свої зради та перемоги, а я хочу розказати про свої, максимально відверто та обережно, бо підписала згоду про не розголошення конфіденційної інформації.
Початок мого стажування в Департаменті регулювання публічних закупівель Міністерства економічного розвитку і торгівлі.
Саме сюди кожного дня, з 18 по 22 червня 2018 року, я в захваті ходила на стажування. Коли я вперше потрапила сюди, то відчула, точніше почула приємну музику й подумала, що я потрапила в IT-компанію. На співбесіді, директор департаменту Лахтіонова Лілія попросила мене розповісти про себе та пояснити чому я сюди прийшла та, що планую робити. Після того як я договорила Лілія узагальнююче почути уточнила чи вірно вона мене зрозуміла, потім провела екскурсію департаментом, розповіла про цінності та корпоративну культуру.
Дуже скорочена історія створення департаменту
Департамент регулювання публічних закупівель та державне підприємство «ProZorro» — це дійсно унікальний тандем, який використовує сучасні технологій та підходи. Департамент формує політику, а державне підприємство «ProZorro» — адміністративна система, яка реалізує цю політику. «Тому в період провадження реформи нам дуже важливо було бути разом», — наголошує Лілія.
Взагалі, історія публічних закупівель розпочалась ще в лютому 2014 року, коли тодішній Міністр Економіки України Павло Шеремета розпочав реформування сфери колишніх «державних закупівель» за підтримки активістів та волонтерів.
Трошки згодом стало зрозумілим, що зміна лише законодавства не є «проревною реформою», тому вивчивши світовий досвід було прийнято рішення рухатись в напрямку «електронізації» сфери закупівель. Вже на початку серпня 2014 року був узгоджений єдиний Концепт моноплатформенної електронної системи за аналогом Грузії, але в середині серпня розроблений законопроект втратив політичну підтримку через відставку Міністра Павла Шеремети та перевибори до Верховної Ради.
В цей момент відчаю, Дмитро Шимків (Заступник Голови Адміністрації Президента, до речі, він виступав на форумі 3Д-Лідерство) запропонував почати реформу з «допорогових тендерів» , для чого навіть не потрібно було вносити зміни в законодавство, та розширити коло стейкхолдерів (запросити комерційні електронні майданчики до співпраці).
«ProZorro» отримала найбільшу міжнародну винагороду в сфері закупівель та стала найкращою реформою 2015 року. В 2016 році систему було визнано переможцем третьої щорічної премії ініціатив в сфері відкритого врядування. А зараз за філософією прозоро активно створюють нові проекти: продаж державних активів, закупівлі для комерційних замовників та інше.
Ця відкритість, розвиток, відповідальність, командність та результативність, в які вірить й сповідує «ProZorro», формують спільну довіру один в одного та допомагають справлятися з величезними об’ємами роботи, спонукають шукати нові шляхи та не здаватись під тиском.
Як саме цінності «ProZorro» проявляються в роботі?
Класно коли це не лише слова на папері, а й реальні дії. Так, команда департаменту використовує метод гнучкого управління проектами SCRUM; сповідує культуру відкритих дверей; тут всі спілкуються на ти, бо це дає можливість обговорити будь-які питання без тиску ієрархічної структури, тут кожен може помилятися, бо це нормально.
У кожного співробітника є свій індивідуальний план розвитку для того, щоб посилити свої слабкі сторони та розвивати сильні. В офісі є карта з 16-ма типами високоефективних людей, де члени команди за результатами тестування можуть визначити свій тип. Так, використовуючи цю карту кожен з колективу може визначити найбільш ефективні методи комунікації з колегою. Такий підхід дозволяє планувати роботу, щоб кожний був залучений та розумів, що він робить та де він в загальній картині, та як це вплине на спільні цілі та місії (Що? Як? Для чого?)
Після тренінгу «Тайм в Кайф» від бізнес-тренера Ваче Давтяна, який, до речі, теж виступав на форумі 3Д-Лідерство, команда департементу зрозуміла як треба ефективно працювати та відпочивати, як правильно харчуватися та навіть зробила «кімнату релаксу» з диванчиком, де можна підняти свій рівень енергій.
Ключові поради для успішного стажування:
1. Підготуйся та почитай про міністерство, департамент, службу, відділ в якому ти будете стажуватись та про людей, які там працюють.
2. Відразу знайди собі ментора або навіть декілька. Ментор — це успішний професіонал, який готовий вас направляти, підтримувати та давати поради. Не обов’язково питати — чи будеш ти моїм ментором. Просто, проявляй себе, спостерігай та обери того хто щиро зацікавиться тобою.
3. Самостійно придумуй собі робочі завдання (лише не забувай узгодити їх з керівником), пропонуй свою допомогу колегам, проявляй ініціативу, бо все залежить лише від тебе.
--------------------------------------
Як не заблукати серед публічних закупівель?
Зараз в Департаменті діють такі відділи: політики публічних закупівель, нормативного забезпечення публічних закупівель, міжнародної діяльності , методологічної діяльності координації сфери публічних закупівель, професіоналізації сфери публічних закупівель.
Найбільше часу я провела в відділі професіоналізації та міжнародному. Я долучилась до планування роботи напрямку професіоналізації сфери публічних закупівель, а саме до підготовки необхідних документів з ціллю затвердження професійного стандарту спеціаліста з публічних закупівель. Тут я знайшла відразу трьох менторів — Свету, Соню та Орисю. Разом з ними я виконувала завдання, вони смішили мене та пригощали шоколадом.
Я відвідала семінар на тему «Публічні закупівлі: вартість життєвого циклу» в рамках програми SIGMA за підтримки Європейського Союзу, який організував міжнародний відділ. Виявляється при проведенні тендерів можна враховувати безліч різних характеристик товару, послуг та робіт. Так, публічні закупівлі можуть бути «сталими» або «зеленими», в залежності від того, які характеристики пріоритетні. Проте, я й досі не зрозуміла як це все можна перенести в електронну систему, яка буде автоматично аналізувати та визначати переможця.
Мені дуже сподобався колектив та їх гнучкий підхід до роботи, проте були й типові моменти бюрократії, наприклад, я хотіла потрапити на засідання з питань економіки та енергетики в міністерстві, але мені не дали на це дозволу. Протягом роботи держслужбовцям доводиться довго збирати підписи та відповідати на термінові запити, що затримує основну роботу. Тобто, над системою ще треба працювати, а ще треба працювати над комунікацією з населенням та над собою.
Після стажування я по іншому дивлюсь на держслужбу. Звісно, тут є «буддисти» (ті хто перечекав багато змін і будуть чекати ще) і є «астронавти» (ті хто творять зміни та дивляться в майбутнє). Я стала помічати більше реформ та досягнень, нехай зараз вони незначні, але кожне велике досягнення складається з маленьких.
Дякую, за таку нагоду всім хто був причетним до проекту, учасникам та організаторам, а особливо Марії Карчевич, Ірині Туляковій та проактивній команді УАЛу. Ви всі супергерої!
Коментарі