1 травня 2025 року в інформаційній агенції «Укрінформ» громадська організація «Життя» презентувала результати національного соціологічного опитування про використання мотошоломів в Україні. Дослідження, проведене в березні-квітні 2025 року Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС), продемонструвало високу підтримку серед водіїв запровадження обов’язкового стандарту безпеки для мотошоломів.
[Повний текст звіту доступний за посиланням.]
За даними опитування:
61% водіїв мотоциклів та мопедів завжди користуються мотошоломом, тоді як 39% — час від часу нехтують його використанням.
Мотоциклісти вдвічі частіше регулярно користуються мотошоломами, ніж водії мопедів (83% і 41% відповідно).
Лише 56% пасажирів мототранспорту завжди носять мотошоломи — тобто майже кожен другий їде без захисту (за словами самих водіїв).
91% респондентів погоджуються, що керування без шолома суттєво збільшує ризик важких травм або смерті у разі ДТП.
59 % водіїв згодні, що сертифіковані шоломи забезпечують кращий рівень захисту.
Лише 45% водіїв мототранспорту мають сертифіковані шоломи, з яких 53% відповідають вимогам стандартів ECE 22.05 або ECE 22.06.
“Наявність сертифікації відчутно повʼязана із вищими оцінками безпеки мотошоломів водіями. Так, серед водіїв, що мають сертифіковані шоломи, 93% вважають його скоріше або дуже безпечним. Тоді як загалом для власників будь-яких мотошоломів цей показник становить лише 73%”, – зауважив Олександр Щербатюк, координатор проєктів КМІС.
Майже половина водіїв використовують мотошоломи, які відповідають різним міжнародним регламентам безпеки, а чверть водіїв мототранспорту вже користуються мотошоломами, які відповідають вимогам стандартів ECE 22.05 або ECE 22.06. Відповідно до досліджень Всесвітньої організації охорони здоров’я, використання мотошоломів, які відповідають стандартам безпеки, може зменшити ризик смертельних травм у 6 разів і знизити ймовірність серйозних травм голови на 74%. Водночас результати опитування показують, що використання шоломів залишається нерівномірним і залежить від типу транспорту — мотоциклісти користуються ними значно частіше, ніж водії мопедів.
«Відповідно до опитування, дві третини водіїв підтримують обов’язкові стандарти безпеки для мотошоломів — це чіткий сигнал, що суспільство готове до підвищення рівня безпеки на дорозі. Найкращим рішенням для України є впровадження Регламенту ECE №22 — міжнародного стандарту, який довів свою ефективність у багатьох країнах, зокрема в ЄС. Це питання збереження життя і здоров’я: багато водіїв мопедів та пасажирів досі не використовують шоломи або носять несертифіковані. Держава має встановити чіткі стандарти якості та ефективний контроль за їх дотриманням, аби безпека стала правилом, а не винятком», — зазначив Володимир Крейденко, народний депутат України.
Відповіді на питання з можливістю множинного вибору показали – ключовим мотивом використання мотошоломів залишається турбота про особисту безпеку: 85,2% водіїв зазначили захист від серйозних травм, 62,6% — комфорт під час їзди, а 61,2% — відчуття безпеки та впевненості.
Водночас серед тих, хто нехтує використанням шоломів, головними причинами називають короткі поїздки, коли водії вважають, що шолом не є необхідним (60%), відчуття дискомфорту в спекотну погоду (42,5%) та обмеження огляду або слуху під час руху (37,5%).
Результати дослідження демонструють серйозні прогалини в знаннях і практиці використання сертифікованих шоломів серед водіїв та пасажирів мототранспорту, особливо мопедів. Також, існує розрив між переконаннями і реальною поведінкою: 91% водіїв визнають ризики їзди без шолома, проте 39% зізнаються, що іноді не користуються ним.
Характерно, що досвід ДТП також суттєво впливає на сприйняття ризиків: серед водіїв, які потрапляли в аварії, рівень підтримки обов’язкового використання сертифікованих шоломів сягає 75%.
«Показово, що після дорожніх аварій водії частіше обирають сертифіковані шоломи та підтримують впровадження стандартів. Не можна чекати, доки кожен переконається у вартості безпеки на власному досвіді — надто висока ціна, — прокоментувала Оксана Левицька, голова правління ГО «Життя». — Необхідна послідовна державна політика, яка включає запровадження обов’язкових стандартів та інформування про критичну важливість сертифікованого захисту. Системні комунікаційні кампанії мають стати частиною державної стратегії безпеки дорожнього руху, адже саме комплексний підхід допоможе істотно знизити травматизм і смертність на дорогах».
Дані дослідження вказують на наявність важливої прогалини в системі безпеки: хоча більшість водіїв мотоциклів і мопедів стверджують, що завжди користуються шоломами, лише менше половини з них мають сертифіковані засоби захисту. Це означає, що переважна частина шоломів не забезпечують належного рівня безпеки. Водночас дві третини опитаних водіїв підтримують впровадження стандартів безпеки. Ці результати створюють підґрунтя для ухвалення регуляторних змін — з урахуванням як міжнародного досвіду, так і реальних ризиків, із якими щодня стикаються українські водії мототранспорту.
Довідково: В Україні залишається актуальною проблема високого рівня травматизму та смертності серед водіїв та пасажирів мототранспорту. Кількість мотоциклів та мопедів на українських дорогах збільшується, відповідно з кожним роком число постраждалих зростає. Зокрема 2024 рік показав рекордну за останні 4 роки кількість загиблих у аваріях за участю мотоциклів та мопедів – близько 400 людей, що на 43% більше у порівнянні з 2023 роком. Впровадження Регламенту Європейської економічної комісії ООН №22 може суттєво зменшити кількість постраждалих та підвищити рівень безпеки на українських дорогах.
Коментарі