bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

У Києві обговорили впровадження європейських стандартів безпеки мотошоломів: як зменшити смертність
14.06.2025

У заході взяли участь представники правоохоронних органів, представники громадських організацій, експертних та дослідницьких установ, а також мотоспільноти.

Під час заходу презентували аналітичний звіт, присвячений поточному стану безпеки водіїв та пасажирів двоколісного механізованого транспорту, міжнародному досвіду, законодавчій ситуації в Україні, а також обговорили результати соціологічного опитування серед водіїв мотоциклів та мопедів.

За словами Оксани Левицької, голови правління ГО «Життя» та авторки звіту:

«У 2024 році в Україні зафіксовано майже 400 загиблих у ДТП за участю мотоциклів і мопедів — це найбільший показник за останні роки та на 43% вищий, ніж у 2023-му. З огляду на зростання кількості мототехніки на дорогах та той факт, що більшість користувачів є молодими працездатними українцями, ріст смертності та травматизму є тривожною тенденцією. Експерти нашої організації проаналізували ситуацію та запропонували рішення: впровадження міжнародного стандарту безпеки для мотошоломів в Україні. Узгоджена державна політика у сфері БДР із залученням держави, громадянського суспільства й бізнесу є найбільш ефективним шляхом до збереження життів і зменшення соціально-економічних втрат».

Наразі в українському законодавстві відсутнє визначення терміну «мотошолом» та вимог до рівня захисту. Ця прогалина підвищує ризики для водіїв і пасажирів мотоциклів та мопедів, адже не сертифіковані шоломи створюють хибне відчуття захищеності та не гарантують безпеку.  Міжнародний досвід доводить, що шолом рятує життя лише тоді, коли він надійний, відповідає стандартам безпеки, правильно підібраний та застебнутий. В Україні тільки 45% водіїв мототранспорту мають сертифіковані шоломи (з яких 53% відповідають вимогам стандартів ECE 22.05 або ECE 22.06). Водночас, 2/3 водіїв мототранспорту підтримують ідею обов’язкових стандартів безпеки для мотошоломів.

Під час дискусії учасники обговорили необхідність та виклики впровадження в Україні Регламенту Європейської економічної комісії ООН №22 про єдині положення для затвердження захисних шоломів і їхніх масок для водіїв і пасажирів мотоциклів і мопедів (ЕСЕ 22). Зокрема серед викликів також наголосили на відсутності статистичної інформації щодо деталей ДТП за участю мототранспорту, що значно ускладнює розуміння повної картини причин смертності та травматизму. Учасники також дійшли згоди щодо необхідності розробки зрозумілих та прозорих механізмів впровадження нових норм, які не створюватимуть надмірних бар’єрів ні для контролюючих органів, ні для водіїв і пасажирів мотоциклів та мопедів. 

Працівники патрульної поліції поділилися досвідом здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо використання мотошоломів, а також заявили про намір активно сприяти обміну статистичними даними та підвищенню рівня безпеки дорожнього руху. 

Під час комунікації напередодні заходу, Олексій Білошицький, перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції висловив готовність до участі в процесі впровадження нових норм:

«Інформуємо про готовність в межах компетенції та відповідно регламентних вимог до опрацювання проєктів законодавчих актів, які спрямованих на прийняття до застосування в Україні в Україні міжнародного Регламенту ECE № 22».

Представники мотоспільноти особливо наголосили на необхідності комунікаційних кампаній, що підвищуватимуть обізнаність водіїв та пасажирів щодо важливості якісного захисту. Адже, належне інформування та пояснення є інструментом до змін у ставленні та формування нової сталої поведінки. 

«Впровадження сертифікації мотошоломів і контроль їх використання в Україні — це важливий комплекс законодавчих і медійних ініціатив, а також дій від виконавчої влади. Мета наших зусиль в цьому комплексі — підвищення обізнаності водіїв та пасажирів двоколісних ТЗ щодо власної безпеки, мотивація їх до використання ефективних засобів персонального захисту на дорозі, збереження життя та здоровʼя учасників дорожнього руху. Щороку ми бачимо наслідки відсутності якісного шолому безпосередньо на ДТП та в лікарнях, тому підтримуємо введення в Україні сертифікації мотошоломів згідно міжнародних стандартів ЕСЕ 22.» — Олександра Глотова, членкиня дирекції ГО «Мотохелп».

Крім безпосереднього збереження життів, впровадження ECE 22 дає країні й економічні переваги. Ефективний захист зменшує навантаження на систему охорони здоров’я, знижує витрати на лікування і реабілітацію після ДТП, а також мінімізує людські втрати. Про що свідчать попередні дані проведення фінансово-економічної оцінки впровадження Регламенту, яку проводить Інститут економіки та прогнозування НАН України (дані цього дослідження будуть оприлюднені у липні 2025 року).

На завершення дискусії учасники узгодили необхідність міжсекторальної співпраці, розробки дорожньої карти імплементації Регламенту ECE №22 в Україні, а також розробки комунікаційної кампанії  задля підвищення обізнаності серед населення та зацікавлених сторін.

Звіт «Стандарти безпеки мотошоломів як ефективний засіб захисту вразливих учасників дорожнього руху» доступний для перегляду та завантаження за посиланням.

Додаткова інформація:

Оксана Конобеєва, комунікаційна менеджерка ГО «Життя», +38 095 68 63 449, [email protected]

Контакти

  • Конобеєва Оксана

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.