bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Збільшення тютюнових акцизів - важливий інструмент громадського здоров’я
26.03.2015

У середу, 25 березня у Представництві Світового банку в Україні відбулося експертне обговорення актуальних питань оподаткування тютюнових виробів у форматі «круглого столу» під назвою «Зменшення цінової доступності тютюнових виробів за допомогою їх оподаткування - важливий інструмент громадського здоров’я».

Експерти, економісти та громадські діячі розповіли журналістам під час прес-брифінгу основні засади ефективної політики у сфері оподаткування тютюнових виробів.

«Згідно з оцінками експертів, вживання тютюну у світі є причиною смерті шести мільйонів людей щороку.  Протягом багатьох років ми надаємо технічну допомогу в розробці та здійсненні реформ у сфері оподаткування тютюнових виробів у різних країнах із метою зменшення споживання тютюну, оскільки саме цінові заходи є ефективним заходом зі  зменшення доступності тютюнових виробів і зниження рівня поширеності куріння», - наголосив Паоло Беллі, керівник програм Світового банку в галузі людського розвитку в Україні, Білорусі та Молдові.

«Із 1 січня цього року був досягнутий значний прогрес в політиці оподаткування тютюну, зокрема це стосується вирівнювання ставок на сигарети з фільтром та без фільтру, що відповідає стандартам Європейського союзу», - зазначив, Юрій Романюк, Заступник Директора Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України.  «Одна з ключових цілей податкової політики Мінфіну є поступове наближення ставок акцизних податків на тютюн до мінімального рівня в ЄС - 90 євро на тисячу штук», - додав пан Романюк.

«У політиці щодо підвищення акцизів ми повинні зважати на ті зобов’язання, які Україна взяла на себе відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Тому для приведення тютюнових акцизів до норм Європейського Союзу до 2021 р., необхідно підвищувати специфічну акцизну ставку щорічно на 30%, починаючи з 2015 р.», - заявила Тетяна Острікова, Народний депутат України, член Комітету ВР  з питань податкової та митної політики.

«Якщо не буде суттєвого підвищення акцизів цього року, то неминуче, що через збідніння населення і втрату частини ринку у Криму та Донбасі, доходи від акцизів упадуть. Проте Україна має дуже корисний досвід: у часи кризи 2009 року, коли реальний ВВП України впав на 15%, саме завдяки високим темпам зростання акцизів, була найвища динаміка доходів від тютюнових податків, які за рік зросли майже в 3 рази»,-  зазначив Костянтин Красовський, завідувач відділом контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України

«Під час економічної кризи, якщо країна хоче зберегти доходи, потрібно підвищувати акцизи швидшими темпами, ніж за звичайних умов. У 2015 році склалась саме та ситуація, коли динаміка підвищення акцизів має бути надшвидкою», - підсумував Андрій Скіпальський, керівник Центру контролю над тютюном, ГО «Життя» 

Інформаційна довідка

  1. Цінові (податкові) заходи є найбільш ефективними у контексті зменшення доступності тютюнових виробів, скорочення споживання та зниження рівня поширеності куріння.
  2. Еластичність попиту на тютюнові вироби відповідає формулі: при зростанні реальної ціни на сигарети на 10%, рівень споживання скорочується на 4%. При цьому потрібно розуміти термін «реальна ціна», яка має враховувати показники інфляції та купівельної спроможності населення.
  3. Підвищення акцизів на тютюнові вироби є абсолютно вигідною стратегією для держави як з боку зростання надходжень до державного бюджету так і з боку покращення здоров’я населення у зв’язку із скороченням споживання сигарет. Досвід України переконливо підтверджує світову практику: протягом 2007-2014 рр. надходження до Державного бюджету України від тютюнових акцизів зросли з 2,5 млрд гривень до 18,1 млрд гривень при скороченні реалізації сигарет з 124 млрд штук до  73 млрд штук.
  4. Відповідно до звіту Державної казначейської служби України про виконання Державного бюджету[1] України 2014 р., доходи Державного бюджету від тютюнових акцизів склали 18,1 млрд гривень, що на 0,2 млрд більше, ніж в 2013 р. Динаміка надходжень до Держбюджету протягом 2014 р. була різною: протягом першого півріччя ці доходи були на 1,7 млрд гривень меншими, ніж у першому півріччі 2013 р., а в другому півріччі – навпаки, на 1,9 млрд гривень більшими. Зростання доходів було зумовлено ініційованим урядом та громадськістю підвищенням ставки тютюнових акцизів з 1 липня та з 1 вересня 2014  р. При цьому виробництво сигарет у першому півріччі зросло на 3 млрд штук у порівнянні з відповідним періодом 2013 р., а в другому півріччі – зменшилося на 3 млрд штук.
  5. Негативною тенденцією 2014 р. є зростання продажів сигарет без фільтру, на які у попередні роки ставка акцизу була вдвічі меншою ніж на сигарети з фільтром. Реалізація сигарет без фільтру зросла з 7,5 млрд штук в 2013 р. до 12,6 млрд штук в 2014 р., тобто частина курців переключилася на зовсім дешеві сигарети. Така тенденція має зупиниться із вирівнюванням ставок акцизів на безфільтрові сигарети у 2015 р. Інші показники ринку, за даними Держстату, залишалися майже незмінними: експорт зріс з 17,7 млрд сигарет до 18,0 млрд сигарет, імпорт – з 5,2 до 6,4 млрд сигарет, а виробництво сигарет залишилось стабільним – 86,1 млрд в 2013 році, 86,0 млрд. – в 2014 р.
  6. Після підписання Україною Угоди про Асоціацію з ЄС, відповідно до статті 352 Україна зобов’язана пришвидшити темпи зростання тютюнових акцизів із метою протидії контрабанди тютюнових виробів із України до країн ЄС.
  7. За дослідженням Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД), «Вплив зміни акцизних ставок на тютюнові вироби на деякі економічні та соціальні показники в контексті Угоди про Асоціацію з ЄС», яке було презентоване в грудні 2014 р., Україна зможе наблизити акцизні ставки на тютюнові вироби до рівнів країн ЄС у 2021 році за умови підвищення специфічної акцизної ставки щорічно на 30%, починаючи з 2015 р. .У такому разі необхідна ставка 90 євро буде досягнута в 2021 р. при курсі 19,6 грн за євро (станом на листопад 2014 р.).
  8. В лютому 2015 року середня ціна пачки сигарет в Україні складала 15 гривень, включаючи 6,08 грн державного акцизу, 5% місцевого акцизу (0,75 грн.) та 2,5 грн. ПДВ,. Зростання державного акцизу на пачку сигарет на 30% (до 8 гривень на пачку сигарет)  спричинить удорожчання сигарет на 3 грн. - з 15 до 18 гривень, або на 20%, що не є критичним зростанням ціни, але дозволить отримати не менше 4 млрд гривень додаткових надходжень до державного та місцевих бюджетів на рік.
  9. В умовах різкого падіння курсу національної валюти контрабанда сигарет ДО України стає невигідною, тоді як прибутковість контрабанди сигарет з України, навпаки, зростає. За оцінками, в 2014 році в Україну було нелегально завезено не більше 3 млрд сигарет, тоді як нелегальний вивіз сигарет з України склав більше 10 млрд сигарет. Збільшення акцизів на сигарети здатне зменшити рівень контрабанди сигарет ІЗ України, що відповідатиме положенням статті 352 Угоди між Україною та ЄС.
  10. 4 березня 2015 р. Рада виконавчих директорів Світового Банку схвалила проект «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей» для України  спрямований на підвищення якості та ефективності системи охорони здоров’я, з особливим акцентом на серцево-судинні захворювання і рак із фінансуванням приблизно 215 мільйонів доларів США.

 

 http://www.treasury.gov.ua/main/uk/doccatalog/list?currDir=245008

Контакти

  • Оксана Тотовицька Український центр контролю над тютюном
  • Центр громадянського представництва «Життя»
  •  063-261-74-05
  • (044) 279 68 83
  •  [email protected]

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.