bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Запровадження фінансової автономії шкіл: аналіз законодавства та практичні інструменти реалізації
18.05.2020

Щорічно освітня галузь з  державного бюджету отримує фінансування менше, ніж заплановано. Про те, що коштів на освіту не вистачає, свідчать численні публікації у ЗМІ, серед яких низка звернень від ІГС «Асоціація міст України» та Профспілки працівників освіти і науки України.

Враховуючи, що видаткова  частина  бюджету  України  більша  за  дохідну,  така  ж  тенденція спостерігатиметься і надалі.   Згідно з даними  Міністерства  фінансів  України  у  сфері  освіти  розподіл отриманих від держави коштів у багатьох випадках є малоефективними. Водночас законодавство  України  дає  школам  достатньо  можливостей  для залучення ресурсів із різних джерел та контролю за їх використанням. Прозорість та ефективність роботи освітніх закладів, а також покращення якості освіти, може забезпечити запровадження фінансової автономії середніх навчальних закладів.

Міжнародні дослідження (PISA) демонструють, що саме фінансова автономія середніх навчальних закладів є однією із запорук підвищення результатів навчання. А діти добре навчаються тільки там, де відчувають захищеність і турботу про них. Фінансова автономія стає тим підґрунтям, на якому формується злагоджена робота усієї системи освіти. В ній усі суб’єкти сильні та кожен знає, що йому робити для досягнення спільного результату. У такому механізмі сторони зацікавлені у переможній позиції одна одної.  

Впровадження реформи освіти на принципах гідності, взаємоповаги та партнерства – є одним із стратегічних напрямків діяльності КОО ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення” . Наша команда переконана, що кожна дитина має право на отримання якісної освіти незалежно від того, де вона народилася і в якій сім’ї проживає. Саме тому ми підтримуємо розвиток системи освіти, адвокатуємо фінансову автономію навчальних закладів та докладаємо максимально зусиль для розвитку альтернативних інноваційних методів навчання та розбудові мережі позашкільних навчальних закладів.

Ми працюємо в тому числі для того, щоби впровадження фінансової автономії освітніх закладів стало поширеною практикою в Україні. Упродовж останніх півроку організація втілює проєкт «Реформа освіти під громадським контролем», мета якого – підтримати три громади Кіровоградщини (Тишківська, Новоукраїнська об’єднані територіальні громади та м.Олександрія) в процесі автономізації освітніх закладів, формуванні прозорого фінансового механізму витрат бюджетних коштів та ефективному розподілу надходжень до шкільних бюджетів. Адвокатуючи питання фінансової автономії наша організація вже напрацювала достатню аналітичну базу щодо українського законодавства в цьому питанні, власні інструменти, які спрощують процес запровадження фінансової автономії.

«Фінансова автономія для школи - це перш за все можливості, залучення ресурсів для розвитку школи з багатьох джерел. У навчального закладу є так звані захищені статті, які завжди покриваються з місцевого бюджету і дають можливість вижити закладу. Мова про базові потреби: зарплатня вчителям, енергоносії… Але є ще бюджет розвитку, який не покривається існуючими видатками. Саме за кошти з бюджету розвитку освітні заклади могли б удосконалити свою матеріальну базу і надавати більш якісне навчання дистанційно, наприклад, в умовах карантину, як зараз. Наша організація зараз надає закладам максимальну допомогу у плановому переході закладів на фінансову автономію», - говорить очільниця КОО ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» Алла Волошина.

 Аби полегшити цей процес і освітянам, і батьківській спільноті, і громадським активістам нашою командою розроблено посібник “Запровадження фінансової автономії шкіл: аналіз законодавства та практичні інструменти реалізації”. У ньому можна знайти оцінку нормативно-правових актів загальнонаціонального та місцевого рівнів (й ОТГ зокрема), які дають можливість школам запровадити ефективну фінансову автономію; типові положення, які регулюватимуть роботу піклувальних (наглядових рад), інструменти, що допоможуть проаналізувати ситуацію щодо автономізації закладів на території та запропонувати зміни до принципів роботи закладів.

Видання буде корисним громадським активістам, працівникам відділів та управлінь освіти, адміністраціям середніх навчальних закладів комунальної форми власності, які прагнуть впровадити ефективну фінансову автономію середніх навчальних закладів комунальної форми власності.

Посібник можна знайти за цим посиланням:http://samoorg.kr.ua/page11280632.html.

Додамо також, що він був підготовлений у рамках реалізації проєкту «Реформа освіти під громадським контролем», який реалізовувала Кіровоградська обласна організація Всеукраїнської громадської організації «Асоціація сприяння самоорганізації населення» http://samoorg.kr.ua/ у рамках діяльності, яку виконував Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки Міністерства закордонних справ Королівства Норвегії.

Контакти

  • Сторінка організації у Facebook: https://www.facebook.com/samoorg.krop/

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.