Бази персональних даних: реєстрація або штраф

З 1 січня 2012 року набирають чинності нововведення, пов’язані з посиленням відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних.

Так, всі, хто у своїй професійній діяльності використовує дані про інших осіб (наприклад, прізвище, ім’я, по батькові особи, її адресу проживання, дату народження та будь-яку іншу інформацію, за допомогою якої можна ідентифікувати конкретну людину) та не зареєструє таку базу в Державному реєстрі баз персональних даних або не повідомить (чи несвоєчасно повідомить) особу, чиї дані використовуються, про її права у зв’язку з включенням її персональних даних до бази тощо, платитимуть чималі штрафи – до 17 000 гривень.

Зокрема, на цьому можуть «попастися» банки, супермаркети, громадські організації, приватні підприємці, адвокати, нотаріуси і навіть органи влади. Такі нововведення пов’язані з прийняттям Верховною Радою Законів України «Про захист персональних даних» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних».

Детальніше про них та про те, що і як треба зробити спочатку, аби не бути оштрафованим, розповідає юрист центру права РОГО «Комітет виборців України» Мирослава Примак.

Отож, для початку звертаємо увагу, що бази персональних даних (електронні чи картотеки) необхідно реєструвати всім, крім:

  1. фізичних осіб, які використовують такі дані для непрофесійних особистих чи побутових потреб;
  2. журналістів – у зв’язку з виконанням ними службових чи професійних обов’язків;
  3. професійних творчих працівників – для здійснення творчої діяльності.

Всі, хто займається збором та обробкою персональних даних у своїй діяльності, здійснює це з певною законною метою. Тому, перед тим, як реєструвати свою базу даних, необхідно чітко прописати таку мету або в установчих документах, або ж прийняти відповідне положення, якщо така мета не сформульована в законах чи інших нормативно-правових документах, що регулюють діяльність володільця такої бази.

Варто пам’ятати, що обробка даних особи може мати місце лише за її добровільної згоди на це відповідно до сформульованої мети такої обробки. Згода має бути виражена документально, зокрема, письмово. Реєстрація бази здійснюється шляхом надіслання заяви до Державної служби захисту персональних даних (ДСЗПД).

Зразок заяви можна знайти на сайті ДСЗПД у розділі «Реєстрація баз персональних даних». Така заява містить інформацію про володільця та розпорядників бази персональних даних, інформацію про базу даних та місце її знаходження, а також підтвердження зобов’язання стосовно виконання вимог законодавства щодо захисту персональних даних.

Детальніше про те, що належить вказати в такій заяві вказано в Положенні про Державний реєстр баз персональних даних та порядок його ведення, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №616.

Заява подається щодо кожної бази даних, яка перебуває у володінні заявника. Протягом 10 робочих днів з дня надходження відповідної заяви від володільця бази ДСЗПД має прийняти рішення про реєстрацію бази.

На підтвердження її реєстрації володільцю видається свідоцтво про державну реєстрацію бази персональних даних. Якщо ж відмовляють у реєстрації, то ДСЗПД надсилає володільцю бази відповідне повідомлення про відмову, про що вносить запис до Реєстру.

Варто знати, що при передачі особою, яка володіє базою персональних даних, третім особам, володілець бази протягом 10 робочих днів має повідомити суб’єкта персональних даних (того про кого зібрано інформацію), якщо цього вимагають умови його згоди або інше не передбачено законом.

Ухилення від державної реєстрації бази персональних даних тягне за собою штраф у розмірі від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від п’ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тож хочемо порадити усім, хто має в своєму розпорядженні такі бази, заздалегідь підготуватися до виконання норм цих законів і зареєструвати їх, аби з Нового року не мати проблем з відповідними органами.

Реєстрація баз персональних даних вже проводиться з липня 2011 року.

Контакти

Share
Чи вважаєте цей матеріал корисним + Так 0  - Нi  

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi

Мої активи

Нові можливості з ГУРТом!



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.