bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Лундські рекомендації про ефективну участь національних меншин у суспільно-політичному житті
28.07.2009

25 липня у м.Білогірськ пройшла плідна зустріч активістів ІПЦ «Боразан» та декількох громадських діячів - представників нацменшин. До уваги учасників зустрічі та для обговорення було запропоновано “Лундські рекомендації про ефективну участь національних меншин у суспільно-політичному житті”.

Вказані рекомендації були розроблені групою відомих на міжнародному рівні експертів за ініціативою Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин. Основною метою Лундських рекомендацій є надання сприяння державам у вдосконаленні ними національного законодавства з метою передбачення ефективних форм участі національних меншин у суспільно-політичному житті.

Розширення політичної участі етнічних спільнот, їх активне включення в політико-владні відносини з метою посилення впливу на перебіг суспільних процесів, прагнення щонайактивніше долучатися до формування органів місцевої, регіональної та загальнодержавної влади – такими стали теми дискусії.

Етнополітичний аспект зазначеної вище актуалізації акцентований, також, і в статті 15 Рамкової конвенції держав - членів Ради Європи про захист національних меншин. Цей документ ратифікований Верховною Радою України ще в грудні 1997 року. Відтоді він став частиною вітчизняного законодавства. Його чинність зобов’язує українську державу створювати необхідні умови для активної участі громадян, що належать до національних меншин, в економічному, культурному, соціальному житті, а також у владі. Прагнення української влади адаптувати до європейських стандартів вітчизняне законодавство, в тому числі й виборче, а також те, що стосується політичних прав етнічних спільнот, передбачає врахування відповідних рекомендацій міжнародних європейських утворень.

Серед цих рекомендацій – Лундські, підготовлені 1999 року групою експертів ОБСЄ. В них пропонується запроваджувати такі механізми участі етнічних спільнот, зокрема, тих, що належать до національних меншин, в суспільно-політичному житті:

  • спеціальні форми представництва меншин, наприклад, офіційні або неофіційні домовленості про закріплення за їх представниками певної кількості депутатських місць і посад в уряді, судах, інших органах високого рівня;
  • створення спеціальних структур зі справ меншин і надання публічними установами послуг мовою національних меншин;
  • забезпечення для осіб з середовища національних меншин умов обирати і балотуватися на виборах;
  • свободу створення політичних партій, що об’єднують громадян за ознаками общинної належності, і таких, що не виражають інтересів якоїсь однієї общини;
  • впровадження пропорційних виборчих систем; створення одномандатних виборчих округів у місцях компактного проживання меншин;
  • впровадження преференційного голосування, коли виборці розташовують кандидатів відповідно до своїх симпатій;
  • зниження представникам меншин процентного бар’єра для проходження в парламент;
  • створення виборчих округів з проведення виборів за пропорційною системою відповідно до інтересів меншин;
  • запровадження механізмів нетериторіального і територіального самоуправління, в тому числі й через дотримання принципів субсидіарності, делегування регіональним і місцевим самоврядним органам повноважень і функцій самоуправління, особливо у випадках, коли таке делегування розширюватиме можливості меншин самостійно вирішувати питання, що стосуються їх інтересів, тощо.

Ці рекомендації не є міжнародним договором. Їх виконання не обов’язкове для України, на них не поширюється частина перша Статті 9 Конституції України, що „чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України”. Разом з тим, Лундські рекомендації являють собою тлумаченням положень міжнародних пактів щодо суспільно-політичної сфери. Їх ігнорування може суттєво підірвати віру міжнародної спільноти в щирість намірів України дотримуватися схвалених на наднаціональному рівні стандартів.

Паризька хартія для нової Європи, ухвалена на Конференції ОБСЄ у листопаді 1990 року, включила права національних меншин у число восьми пріоритетів на майбутнє для континенту. У Документі Копенгагенської наради з питань людського виміру НБСЄ від 29 червня 1990 року правам меншин присвячена окрема глава, чітко сказано, що представники меншин мають право вільно користуватися своєю рідною мовою в приватному житті та публічно. Окремо на зустрічі обговорили Рекомендацію 1455 (2000) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Репатріація та інтеграція кримських татар”, ще досить не всі ці рекомендації виконані або виконуються.

У результаті зустрічі сформовано групу по громадському лобіюванню прав нацменшин щодо участі в процесах управління громадами. Захід проводився виконуючи діяльність в рамках проекту по активізації участі нацменшин у керуванні місцевими громадами за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні.

Контакти

  • Ескєндєр Ільясов
  • Інформаційно-просвітницький Центр «Боразан»
  • http://www.borazan.narod.ru/

Коментарі

  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.