bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Технології позаформальної освіти: європейський та український досвід

Розвиток неперервної неформальної освіти є одним із основних завдань для багатьох європейських країн. Меморандум Європейського Союзу розрізняє неперервну освіту (life long learning) як формальну, неформальну (nonformal education) та позаформальну (informal education). Якщо формальна освіта стосується навчальних закладів (шкіл, університетів, інститутів), то неформальна – це організована освітня діяльність, що доповнює формальну освіту, забезпечує засвоєння тих вмінь і навичок, що необхідні для соціально та економічно активного громадянина. Така освіта не є спонтанною, вона структурована, має певні часові рамки, освітні цілі й часто проходить у формі курсів, гуртків або в межах діяльності громадських об’єднань.

Пріоритетними завданнями неформальної освіти є розвиток громадянського суспільства, підготовка молоді та дорослих до самостійного життя, створення умов для демократично орієнтованого громадянина.

Особливості неформальної та позаформальної освіти

В 2002 році в межах Молодіжної програми освіти в області прав людини Директорат Ради Європи з питань молоді та спорту опубліковав «КОМПАС» – посібник з освіти в галузі прав людини за участю молоді. В посібнику чітко розрізняється неформальна та позаформальна (інформальна) освіти. Неформальна освіта як постійний процес навчання передбачає, що кожен індивід в межах власного середовища (в сім’ї, на ринку, в бібліотеці, на художній виставці) засвоює нові знання. Таке навчання незаплановане та неструктуроване.

На відміну від неформальної освіти, позаформальна освіта має заплановану, структуровану програму, що сприяє розвиткові низки навичок та вмінь поза межами базової освіти. Позаформальна освіта проводиться зазвичай в громадських організаціях, суспільних рухах, спортивних та драматичних гуртках, де громадяни мають змогу зібратися разом, аби реалізовувати проекти, організовувати кампанії, займатися мистецтвом тощо.

Шведська модель позаформальної освіти

У межах шведської моделі позаформальної освіти виділяють FOLKBILDNING – збірне поняття, що об’єднує діяльність курсів, гуртків, культурні заходи у межах шкіл для навчання дорослих та навчальних об’єднань. Така освіта не лише задовольняє прагнення людини до саморозвитку та самовдосконалення, а й сприяє формуванню громадянського суспільства з активними членами громади.

FOLKBILDNING стала результатом суспільного попиту на знання в час, коли в старій Швеції з низьким загальноосвітнім рівнем основна частина населення не мала доступу до вищої освіти. Такий формат освіти є противагою державній системі, яка в багатьох країнах тримає монополію на поширення знань. Народна освіта передбачає, що кожен учасник бере участь у навчальному процесі добровільно, має можливість впливу на зміст курсу, а процес побудований так, щоб врахувати життєвий досвід та передумови розвитку кожного учасника.

Основною формою навчання в народних школах є гуртки, де зустрічаються невеликі групи людей для спільного вивчення предмету. В Швеції є сотні гуртків різноманітного спрямування: від мовних до ремісничих. Безперечно держава зацікавлена у розвитку такої форми освіти, адже це зміцнює та розвиває демократію, пожвавлює інтерес до участі у культурному житті країни, дає можливість кожному вплинути на життєву ситуацію і зробити свій внесок в розвиток суспільства. Studieförbundet Vuxenskolan (SV) – провідна шведська організація, що займається просуванням технології неперервної позаформальної освіти. Детальніше про технологію навчальних гуртків читайте в інтерв’ю ГУРТа з експертом з розвитку технології навчальних гуртків в Швеції Бенгтом Олофом Йохансоном

Народна освіта в Нідерландах

В Нідерландах народна освіта має назву неформальної та природньої, що відповідає термінології ЮНЕСКО. Уряд Нідерландів намагається всіляко підтримувати «партнерів школи» – заклади неформальної освіти. На відміну від шведської моделі, де доступ до навчання мають всі вікові групи, нідерландська більше орієнтоване на молодь. Зазвичай додаткові заняття, клуби за інтересами й гуртки є безкоштовними або їх можна відвідувати за мінімальну плату.

Позаформальна освіта в Німеччині

Німеччина також належить до переліку країн, які серйозно ставляться до позаформальної освіти своїх громадян. Попри те, що більшість позаформальних занять в Німеччині «переїхало» до звичайних шкіл, держава не є монополістом у системі позаформальної освіти. Останнім часом у Німеччині особливого поширення набули центри вільного часу та молодіжні клуби, котрі за принципом «відкритих дверей» надають приміщення для організації дозвілля дітей і дорослих.

Досвід громадянської просвіти Ресурсного центру ГУРТ

Протягом 2012-2014 років у співпраці з Studieförbundet Vuxenskolan та за фінансової підтримки Forum Syd Ресурсний Центр ГУРТ впроваджував проект «Громадянська просвіта для успішної громади». Основною ідеєю проекту було створити можливості для отримання суспільно активними громадянами України практичних знань і навичок за допомогою концепції навчального гуртка. Проект, в першу чергу, орієнтувався на представників місцевих організацій громадянського суспільства, активістів, лідерів із Київської та Полтавської областей. В проекті задіювалися громади Полтавської (села Тарасівка та Лютенська Будища в Зіньківському районі) та Київської (Новий Корогод та Сукачі Іванківського району) областей, котрі протягом двох років створювали мистецькі, просвітницькі та оздоровчі навчальні гуртки.

Учасники проекту на фінальній конференції проекту зазначили, що під час проведення навчальних гуртків у своїх громадах, вони навчилися знаходити лідерів, взаємодіяти з представниками місцевої влади, спільно вирішувати проблеми, аналізувати і виявляти проблеми мешканців громади, опановувати нові для себе навички. Детальніше про досягнення громад-учасниць проекту читайте за посиланням.

Законодавчі перспективи народної освіти в Україні

У законодавчому полі України поняття «неформальна освіта» не існує. Фактично держава не визнає внеску громадських організацій та громад, котрі проводять різноманітні лекторії, гуртки, семінари, у формування громадянського суспільства.

Однак 12 лютого 2015 року у Верховній Раді зареєстрували Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо визначення неформальної освіти) №2121. Зараз проект «застряг» на розгляді комітетів Верховної Ради. В разі ухвалення цього проекту держава муситиме підтримувати неформальну освіту і, що важливо, зможе використовувати для цього всі інструменти, які пропонує Євросоюз, наприклад, підтримку неформальної освіти з боку загальноєвропейської програми «Еразмус +».

***

Якщо Вас зацікавила шведська модель позаформальної освіти, замовляйте посібник Ресурсного центру ГУРТ «Навчальні гуртки» з серії «Технології соціальних змін». У виданні Ви знайдете детальний опис методу навчальних гуртків, рекомендації для керівників гуртків, техніки правильного використання навчальних матеріалів та інше. З використанням описаних у книзі методів та технік навчальні гуртки зможуть стати справжнім рушієм розвитку громади. Замовити примірник книги можна за телефоном (044) 296 10 52 або за електронною адресою info@gurt.org.ua.

Контакти

Share
Чи вважаєте цей матеріал корисним + Так 4  - Нi  

Коментарі

Марта Приріз   1863 дні тому   #  

Дуже корисна інформація! Буду шукати детальніше :)

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.