На сьогоднішній день стрімкий ріст правопорушень, особливо підліткових та молодіжних, показує безглуздість боротьби зі злочинністю шляхом застосування лише традиційних методів та жорстких покарань. Велика кількість досліджень впливу покарань на людей, які вчинили злочин, показала, що немає ніяких ознак, які б свідчили про те, що покарання допомагає людям змінитися на краще. Найбільш поширений вид покарань – позбавлення волі – не виправляє осіб, які вчинили злочин, не зменшує насильство в суспільстві і не відновлює в ньому порядок та злагоду. Навпаки, природною реакцією на жорстокість стає ще більша жорстокість та агресія, що призводить тільки до зростання рівня злочинності.
Конфлікти – частина нашого життя, хоча й не найкраща. Вони виникають удома, в школі, на роботі, спалахують між родичами і зовсім незнайомими людьми. І кожного разу, незалежно від того, хто винен, його учасники страждають від стресів, приниження, іноді навіть фізичного насильства. Актуальна ця проблема і для нашого району. Саме тому я - мама, педагог , разом із однодумцями почала розмірковувати над можливими варіантами вирішення даної проблеми та пошуком нових підходів до розв’язання конфліктів, підходів, які б базувалися на повазі, толерантності та прагненні миру, а головне - реально б змінили ситуацію, особливо, в навчальних закладах. Кожна друга дитина в Україні або вже скоЇла правопорушення, або намагається це зробити.
ХТО ВИНЕН?
Трохи статистики: Найкриміногеннішим віковим періодом на сьогодні є 16-17 років – у цьому віці підлітками вчиняється до 62 % злочинів від загальної кількості. При цьому, немає обмежень чи виключень в залежності від соціального статусу неповнолітніх злочинців – ними стають як безпритульні (без батьківської опіки та постійного місця проживання), вихідці із неблагополучних сімей, так і вихідці із цілком педагогічно та матеріально благополучних сімей. Джерело: Міністерство юстиції України
Чому профілактика підліткової злочинності є актуальною? Ситуація з підлітковою злочинністю в Україні вимагає впровадження дієвої системи профілактики правопорушень серед неповнолітніх, яка б використовувала справді ефективні методи профілактики та передбачала координування зусиль і ресурсів як правоохоронних органів держави, так і громадськості. Такою систему в нашій країні є впровадження трирівневої моделі профілактики підліткової злочинності, що була розроблена БО «Український Центр Порозуміння» та впроваджена ГО «Жіночі ініціативи», спільно з іншими пілотними регіонами.
На привеликий жаль, сьогодні у навчальних закладах сформована думка, що правий той, хто сильніший (старшокласник, дитина багатого тата, вчитель, адміністратор тощо). Основні принципи, на яких будується нова система виховання, яка називається відновний підхід який здійснюється через Шкільні служби порозуміння (ШСП) - команди підготовлених старшокласників-посередників (медіаторів), які після проходження спеціального навчального тренінгу допомагають своїм ровесникам розв'язувати конфлікти мирним шляхом, використовуючи у роботі відновні практики - медіацію однолітків, Коло тощо - і працюють над формуванням безпечної атмосфери в навчальному закладі. Роботу ШСП організовує координатор, зазвичай психолог або соціальний педагог, який пройшов спеціальну підготовку і володіє знаннями та навичками з організації та керування ШСП.
Діяльність ШСП базується на принципах відновного підходу, який передбачає:
Приємно, що впровадженням медіації в шкільне середовище зацікавлена влада та правоохоронні органи.
А чи хтось із Вас стикався з підлітковою злочинністю у своїй сім’ї, громаді? І в який спосіб вирішувалась ситуація ?
Коментарі
Мій досвід показує що конфлікти в підлітковому віці рідко мають дві рівні сторони, частіше це спроби самоствердитися за рахунок слабшого. Інші види конфліктів вирішуються і без стороннього втручання, але якщо ситуація саме така, то жертва від втручання третьоі сторони може не тільки не виграти ,але й попасти під психологічний тиск однолітків.
Гарною альтернативою особисто я вважаю курси(тренінги), які проводить організація "Мистецтво життя", це йога. Комплекс вправ,та дихальна техніка які дуже сильно знижують рівень агрессіі. В Украіні для шкіл проводять безкоштовно. А ще це цікаво, та й модно на сьогодні, тому діти залюбки займаються. Моій старшій доньці дуже сподобалось, та й сам проходив цей курс.
Дякую за коментар, п. Олександре. Щодо рівності- Ви багато в чому праві, але не зовсім зрозуміли, що таке шкільна медіація.Якраз медіатор-одноліток стає тією третьою нейтральною особою, що допомагає двом ще несформованим, повним амбіцій та самопроявів, що , в більшості, є протиправними, порозумітися.
А для учасників медіацій- сторін конфлікту є вибір: або традиційно отримати покарання (типу запису у щоденник чи виклику батьків у школу), чи спробувати поговорити, з'ясувати причину конфліку та відшкодувати завдану шкоду-взяти на себе відповідальність за провину. Інша ж сорона має можливість зрозуміти та пробачити кривдника.Не менш головним у цій процедурі є зменшення агресії та напруги між однолітками
За посиланням нижче можна прочитати про врегулювання конфлікту у військовому ліцеї за допомогою медіації.
http://pravo.prostir.ua/?news=1340&lang=ukr
Цікава думка, це в школі, а як подіі розгортатимуться за іі межами? Чи ви впевнені, що конфлікт буде вичерпано після медіаціі.
Я маю досвід впровадження даної методики з 2008 року і результати говорять самі за себе.Повторних правовопорушень з боку тих дітей, які пройшли медіацію майже не виявлено (складає менше 10% . Це статистика не тільки нашого району, а і колег, що працююють в даному напрямку)
Ще один коментар...Після створення у школах служб порозуміння рівень агресії серед дітей значно знизився. Крім цього, знизились показники щодо скоєних неповнолітніми правопорушень і у Кримінальній міліції у справах дітей.
Десь із півтора місяці тому був в на семінарі психолого-педагогічноі служби в Полтаві і чесно кажучи мені було дуже сумно коли після оптимістичних виступів працівників шкіл, та інституту післядипломноі освіти вийшли доповідати працівники недержавноі організаціі. В мене виникло відчуття що за фасадом статистики, та явно наіграними відеороліками знаходиться руіна і педагогіка як і люба державна служба настільки обтяжена бюрократичними формальностями що у фахівця іде 25% часу на один крок і 75% на писанину по цьому кроку. Тому ні статистиці правоохоронних служб ні освіти, віри нейму.
Я вибачаюсь, не маю нічого проти Вашоі роботи, і мабуть десь я не правий, але я дуже болюче реагую на освіту, медицину,правоохорону. Доводиться працювати з цими органами і весь час відчуття, що на глиняній хаті зробили єврофасад. Згадую казку про Хотабича, як він зробив Вольці годинника із чистого золота, але без механізму. Хотабич відтворив зовнішній вигляд, але навіть не думав ,що там всередині. На мою думку це опис нашоі держави з євроінтеграцією.
... я не тільки стикався а й пробував вплинути на ситуацію на зорі започаткування антикризової програми від... якогось відродження...
У мене нічого не получилося...
1. відсутність загальної стратегії! (держави БФ ш ГО)
2. наявність непогоджених програм різних структур - виконується у більшості на папері...
3. відсутність освіти!!! для правоохоронців та супутних служб.
4. відсутність "корекційних програм" згідно Наказу 3131\386 МВД І МСССМД...
5. Відсутність толерантності та бажання "лідерів побудови громадянського суспільства" - бодай попробувати прислухатися та обговорити - що говорять інші...
.... - це так на швидкоруч...
Хочу в якійсь мірі з Вами погодитись...я сама працювала в навчальному закладі і знаю систему виховання із середини. Зараз я- громадський діяч. Виконую ту роботу, яка приносить результат і не під звіт, а для людей. Зрозуміло, що "не все так добре у нашому домі" і не всі бажають усвідомлювати, що у навчальному закладі головнішим є виховання ніж навчання. Бо від того, яку дитину ми виховаємо, з якими цінностями та усвідомленням себе як частини суспільства - таке і отримаємо майбутнє. Те , що виховний процес потрібно змінювати- факт. Якими методами- кожен буде обирати . Головне, щоб ці зміни БУЛИ!!!
Успіхів Вам Ірино, ви мабуть дуже сильна людина якщо змогли співпрацювати з освітою з 2008 року і у вас досі не опустилися руки.
Доброго дня. Ми як раз проводимо тренінги з профілактики підліткової агресії в школах ("Школа без агресії") та курси для дітей 8-13 та підлітків 14-17 років з навичок керування своїми емоціями, вмінням брати відповідальність за себе та свої вчинки, розслаблятися, працювати в команді. Хороші результати. "Школа бе агресії" проводимо на волонтерських засадах в багатьох містах.
Дякую, Наталія, за долучення до теми. Бачу, що багато Є різних напряцювань-потрібно лише обрати для себе найефективніше і працювати.
Я лише хочу підкреслити, що впровадження медіації в навчальних закладах підкріплено Наказом МОН України №59 від 01.02.2012 року,Іструктивним листом начальника Департаменту кримінальної міліції у справах дітей МВС України (2009); Указом № 597/2011 «Про Концепцію розвитку кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні» (2011) та ін. Саме ці документи дають можливість впроваджувати дану методику , оскільки робота в навчальних закладах ОБОВ'ЯЗКОВО повинна бути підтверджена ще і на законодавчому рівні.
Більше того, я ще раз хочу звернути увагу на статтю "Покарання...примирення" http://pedpresa.com/blog/pokarannya-prymyrennyam.html , яка дуже чітко, як на мене, описує результати.
Щодо тренінгів- наша організація також проводить навчання. До цього ми відносимось із особливою відповідальністю !!!
Шановна Ірина!Велика вдячність за статтю та корисні коментарі.Маю велику надію на співпрацю з вами по цій темі.
Що ж вони таке казали, що їх повидаляли?
То були мої коментарі...погано робив інтернет і їх було забагато =)
До речі...невелика складність у блогуванні з редагуванням
Якщо є питання по темі- звертайтеся
Пане Юрію, там були коментарі, які повторювалися:)
экономического кризиса, коррупции государственного самоуправления, нарушение Конституции, международные пакты и конвенции ООН организации по правам человека, были diven населения Украины к духовному оскудению и бедности. Многие государственные и sotial организаций, которые были отмеченные duving последние годы для работы с молодежью практически не решает) много проблем молодежи. Поэтому эти проблемы превратились в хронические заболевания. Государственный контроль ослаблен, молодежи пренебрегают. Правоохранительных органов в результате правильного перекосы, и учреждениями статистики свидетельствуют, что дети преступность растет из года в год с огромными темпами. С ведома государственных чиновников Подростковые и спортивные клубы, центры детского продаются и в аренду. Дети и
подростки вынуждены проводить свой досуг на улице.
Вельмишановні друзі
Міжнародний Клуб Меценатів і програма «Діти Вулиці» www.streetschildren.narod.ru,
www.bpue.uaprom.net, http://club-bp.livejournal.com/
Запрошуємо Вас взяти участь в Благодійної Акції та надати матеріальну , Технічну або інформаційну підтримку у виданні методичного збірника: «Профілактики підліткової злочинності, наркоманія, проституція - 15-річний досвід програми ДІТИ ВУЛИЦІ» Поширення допомоги передбачається безкоштовно у м. Києві та регіонах України \ Школи, інтернати, клуби, притулки, державні організації \.
Допомагаючи дітям Ви отримуєте: іміджеву рекламу в Методичному збірнику і оригінальний екземпляр з автографом автора, рекламу в інтернеті на вебсайтах
https://www.facebook.com/pages/%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%9C%D0%9C%D0%90-%D0%94%D0%95%D0%A2%D0%98-%D0%A3%D0%9B%D0%98%D0%A6%D0%AB-/273888199315285
www.streetschildren.narod.ru, www.bpue.uaprom.net,
https://www.facebook.com/pages/BEST-PHILANTHROPIST-Competition-Program-BEST-ENTERPRISES/193472417400215
З повагою, Олександр Хмиров
Автор і керівник програми «Діти Вулиці»
та проекту - Меценати Україні
електронна пошта: [email protected]
Шановна Ірина!Велика вдячність за статтю та коментарі.Маю велику надію на співпрацю з вами по цій темі.З повагою, Суханова Т.ХМГО "Енергія миру"м.Харків
п. Тетяна, дуже приємно, що Вас ця тема не залишила байдужою. Звертайтеся, якщо буде потрібна додаткова інформація (0500157747) , але краще на пошту:[email protected] Додавайте коментарі, запитання- будемо обговорювати.
Ірино, мені здається що примусове виховання дітей - дуже марнотратне і складне... не для нашої "комбінованої" держави...
а ось Наказ 3131\386 говорить про примусове виховання батьків... і я вважаю що починати виховні процеси потрібно з батьків... усі хочуть навчати - почати!!! А він\вона хоче бути "круто", хоче подобатися, хоче уваги, розуміння, хоче самостверджуватися... І що толку, якщо він(бешкетник, бовдур, лобузяка) в школі слухає і бачить одне. а прийде додому і абсолютно інше... що виховуємо? Роздвоєння особистості?
Перепрошую... Ви читали мої попередні вислови ??? Про який примус іде мова??? Говориться лише про добровільність, прийняття відповідальності, розуміння, повагу, толерантне відношення. Пршу Вас, п. тТрасе. уважно читати те, про що я пишу. І наперед перепрошую за емоційність
І за помилки також прошу вибачення...
... Пробачте Ірино! ... я дійсно неуважно читав.
- Переповнений навалою "Антикризових" лелек ім.Ф.Відродження, - у мене мабуть розпочалася якась фобія ;-)) все міряю під цю мірку... (треба мені пошукати психоаналітика-грантера відродженівського)
...мабуть треба зупинитись... з надією що "лелеки" вже перевелися... і у майбутньому, - все меше кризових дітей приноситимуть...
А Вам Ірино - наполегливості та здоров'я!
Можливо Вам під силу запровадити реальні зміни - на відміну від... машини яка відштовхує... вселяє зневіру...
Дякую, п. Тарасе, за побажання. Запровадити зміни не є великою складністю. Набагато важче їх тоді утримати =) . Чи погодитесь із цією думкою?
Як уникнути девіантної поведінки дітей? Спершу треба визнати сімейне виховання як основу для вирішення проблеми. А звідси тягне ціла державна політика підтримка інституту сім'ї в українському суспільстві. Також не менш важливо мати відповідну інформаційну політику
п. Володимире, сім'ю і сімейні цінності ніхто не відміняв =) Більше того, вся методика, про яку я писала вище, базується на цінностях. Проблема у зміні підходу щодо виховання у навчальних закладах. Чи Вам не здається, що виховання у школі відсутнє? А якщо і присутнє, то у традиційних (галочкових і неефективних) методиках? Висловлюйте свою думку
Проблема не у зміні підходу щодо виховання у навчальних закладах, проблема у зміні підходу держави до проблем школи, у зміні статусу вчителя в нашій державі, у бажанні державних діячів робити такі зміни. Важливим є одне питання: чи потрібне можновладцям розумне та виховане підростаюче покоління.
Виховання в школі завжди було непростим заняттям. У буремні 8--ті постало питання чому школа виховує так, а в суспільстві, дома діти бачать інше. Те ж саме і зараз відбувається, лише з тією різницею, що школа перестала прищеплювати ті цінності, які роблять людину кращою. За купою безсистемних, вихолощених виховних заходів - профанація виховання як такого. Тому дітей виховує телевізор. Інтернет і навіть вже не вулиця.
п. Володимире ,я погоджуюсь із Вами в частині "профанація виховання". Зараз час вимагає нових підходів у виховному процесі, які будуються на довірі, розумінню ситуації, прийняттю, зняттю ярликів із дітей та і вчителів також ..ставлення до ЛЮДИНИ як до ЛЮДИНИ, незалежно від віку, статі та соц.положення і , тим більше- кількістю грошей у гаманці. Я ще раз повторюся, що саме цьому навчає нова методика, яка називається ВІДНОВНИЙ ПІДХІД або ВІДНОВНІ ПРАКТИКИ, що базуються, у більшості , на цінностях та українських традиціях. "Шкільна медіація"-розроблена та апробована у багатьох регіонах України методика. Потрібно лише БАЖАННЯ запровадити її у навчальному закладі.
Щодо кількості грошей у гаманці (вчительському)... Чомусь так повелося, що на посаді вчителя, вихователя повинні працювати люди, які асоціюються з альтруїстами... Так воно в основному і є. Люди, далекі від практичної діяльності в школі, дають багато різних порад щодо реформування освітянської галузі. Особливо багато таких "знавців" у профільних міністерських кабінетах. Але ж велосипед давно вже винайшли, проте, ніхто не бажає реформувати ставлення до вчителя, як до професіонала, як до людини, нарешті. Символічна зарплатня педагога принижує гідність вчителя, нівелює його працю, відбиває бажання щось апробовувати, запроваджувати, змінювати. Спробуйте запропонувати бізнесмену працювати без прибутку. Що він Вам відповість? Можна здогадатися з першого разу. Чому вчитель має працювати на одному ентузіазмі?
Велике значення у тому, аби ситуація з вихованням у школах покращилася, має матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу. Школи залишені сам на сам у вирішенні цих питань. З батьків стягуються кошти (це вже стало нормою), але ж і ці гроші не можуть вирішити усіх проблем. Чи є можливість у вчителів запроваджувати новітні освітянські технології, коли держава виділяє мізерні кошти на утримання закладів. Особливо ця проблема відчувається на селі, де контингент учнів невеликий, а з кожним роком кількість учнів зменшується (а отже, фінансові надходження від батьків теж). Тому усі новітні (а по-суті старі) технології у вихованні, навчанні мають формальний характер, "показуха" стала нормою шкільного життя. Такі реалії шкільного сьогодення.
п. Михайло, дякую, що долучились до обговорення. Я відповім Вамяк бувший вчитель за професією ( маю більше 10 років пед.стажу)
У школі проблема не у матеріально-технічному забезпеченні, а НЕБАЖАННІ змінюватись. Зрозуміло, що мова не про всіх вчителів, але подивіться...чому молодь у школі не працює? Хто заважає? СИСТЕМА і СТАРІ КАДРИ. Діти в нас ДУЖЕ ХОРОШІ , розумні, креативні, розвинуті, а вчителі та технології ,які використовуються в навчальних закладах? Інновації, в більшості, в навчальному процесі. А от у вихованні, вибачте, все "по-старинці" - батьків- до школи, запис у щоденник. І що? Який результат? Тільки ще більше зла та агресії!!! Я ж говорю про нові форми роботи, апробовані і ті, що мають результат.
Пані Ірино! Я вчитель за професією і працюю в школі нині на посаді заступника директора з виховної роботи. Педагогічний стаж - 29 років. Стаж заступника - 12 років. Ви багато пишете розумних речей, але Ваші думки людини, яка має статус "бувшого вчителя за професією". За Вашим твердженням молодь не йде у школу тому, що їм заважає "СИСТЕМА і СТАРІ КАДРИ". Погоджуюся з Вами на 50%: система - це і є держава, яка не в змозі (або не бажає) реформувати освіту, старі кадри.., та коли вони вийдуть зі школи, то не відомо, який буде ефект від того... За великим рахунком, молодь сама не хоче йти у школу через ту ж банальну причину - мізерну зарплатню. Система освіти прогнила у нашій державі наскрізь і лише завдяки старим кадрам вона ще тримається. Звичайно, є і серед молоді талановиті педагоги, але їх не так вже і багато. І не багато їх не через те, що у нас мало розумних людей, а через те, що освітянська галузь не є привабливою для молоді (Ви ж самі не захотіли робити в школі). Стосовно новітніх технологій у вихованні, то тут Ви самі собі заперечуєте. Вони є, їх апробовують, вони мають результат, але ж злочинність підліткова не зменшується. Бо на заваді стоїть та ж сама СИСТЕМА (читай "ДЕРЖАВА"). Не може віз бігти попереду коня: поки негаразди в політиці, в економіці держави, доти бюджетна сфера, а освіта є складовою цієї галузі, буде не на належному рівні.
п. Михайло, я бачу, Ви -небайдужа людина!!! Я поважаю Вас як вчителя і з коментарів розумію, що проблема, яку я обговорюю з колегами- не просто цікавість. Щодо мене (чому я не працюю у школі), то відповідь така: я зараз роблю набагато більше для дітей, освітян та освіти вцілому ніж тоді, коли працювала у школі. Я маю можливість не тільки приділити цьому достатньо уваги, а й допомогти матеріально тим же самим школам через проектну діяльність.Місія моя набагато глибше, ніж гарно проводити уроки та доводити колегам, що навчання у школі- не основне. Набагато важливішим є виховання. І щодо злочинності...у нашому районі, завдяки тому, що відновні практики впроваджуються у навчальних закладах (спільно з міліцією, прокуратурою, органами виконавчої влади та місцевого самоврядування) підліткова злочинність зменшилася . У 2012 році у нашому районі проти ЖОДНОЇ дитини (підлітка) не порушувались кримінальні справи. Щодо профілактичної роботи, яка ведеться, то це НЕ виховні години, які (люби Боже правду) заключаються у пошуку винних, а форма роботи, яка допомагає з'ясувати причини, взяти відповідальність за наслідки і не повторювати негативних проявів у майбутньому.І не потрібно звертати все на ПОЛІТИКУ. ЛИШЕ ЛЮДИ РОБЛЯТЬ ЗМІНИ!!!
Дуже прошу , щоб Ви із розумінням віднеслись до того, що я написала і хочу побажати Вам особисто- вдячних учнів, поваги від колег, розуміння від батьків та особистого щастя в Новому році. Ще раз дякую, що долучились до обговорення. Ваша думка для мене є цінною.
Пані Ірино! Дякую за привітання, та за добрі слова на мою адресу. Мені не хотілось, аби Ви сприймали мої коментарі як особисте ставлення до Вас. Те, чим займаєтеся Ви, звичайно, повинно оцінюватися належним чином. А якщо діяльність Ваша має позитивні результати, то мій Вам уклін, як людині, що турбується про підростаюче покоління. Мабуть я не точно висловлювався у попередніх коментах, але я намагався на проблему підліткової злочинності подивитися трохи ширше. Знаєте, застосування іноваційних технологій у виховному процесі - це справа не одного навчального року. Тут повинна бути система. Системний підхід у цій справі - запорука успіху. А турбота про молодь має виходити за межі конкретної школи, району , міста, області. Це проблема усієї освітянської галузі. Тому і пишу я про роль держави, як про визначну та вирішальну. Ентузіастів своєї справи, таких як Ви, на жаль, не так вже і багато. В тому і причина, що в самій школі у більшості вчителів немає бажання (а не знань, умінь, навичок) запроваджувати інновації. На превеликий жаль, сподіватися, що з'явиться маса волонтерів, які переймуться проблемами підліткової злочинності - марна справа. До того ж, реалії життя не демонструють позитивних прикладів, що свідчили б про бажання суспільства сприяти вирішенню цієї проблеми. Тому вирішення питання підліткової злочинності я ставлю в залежність від питань політики та економіки. Це аксіома розвитку будь-якого суспільства. У будь якому разі я бажаю Вам усіляких гараздів у всіх Ваших справах та особистому житті. З Новим Роком Вас, здоров'я та успіхів Вам!
Дякую за приємні слова та привітання!!!
Я також Вам бажаю здоров'я та наснаги у Новому році. Більшість у цьому житті тримається на ентузіастах, але на самому ентузіазмі далеко не поїдеш. Тому, лише об'єднавшись разом ми зможемо досягти резульат. Щасти нам!!!