bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз


+ Пiдписатися

Орієнтація на…гонорар та інші особливості української тренерської культури   

Тренінг (англ. training) — це запланований процес модифікації (зміни) відношення, знання чи поведінкових навичок того, хто навчається, через набуття навчального досвіду з тим, щоб досягти ефективного виконання в одному виді діяльності або в певній галузі (джерело).

Зараз в Україні проходять тисячі тренінгів на будь-яку тематику, смак, тривалість, вартість. Відповідно, кількість тренерів, або тих, хто себе до таких відносить, невпинно зростає. Якби порахувати усіх учасників, які пройшли різноманітні тренінги, то вийшла б мабуть багатотисячна армія з відпрацьованими навичками, систематизованими знаннями, зміненою поведінкою, словом, фахівців у різних галузях народного господарства. Але ж хто їх рахує? Та й навіщо? Хіба це важливо? Головне, що багато людей отримали цікаву професію «тренер» і таким чином заробляють собі гроші на життя. Тобто, конкуренція на ринку тренінгів, як виявилося, величезна, про що свідчать різноманітні тендери, оголошення, конкурси. Та й охочих потренінгуватися теж чимало, колеги спробували навіть класифікувати деяких з них (https://gurt.org.ua/blogs/5949/1390/), однак у цьому блозі акценти ставляться на підходах тренерів до виконання своєї роботи. Роздуми, викладені нижче, ґрунтуються на 15 річному досвіді проведення тренінгів, а також спостережень за формуванням тренерської культури в Україні. Звісно, що піднята тема не вміститься в одній статті, тому пропоную виділити кілька окремих блоків: мотиваційний, кваліфікаційний, оцінювальний. Почнемо з мотиваційного. Спробую поділити тренерів за мотиваційними типами:

1. Орієнтація на процес. Це ті тренери, які зроблять усе, аби було класно усім – і учасникам і замовникам. Вони знають 101 спосіб зробити щасливими учасників, які в оцінювальній формі завжди поставлять «лайк» і напишуть «вау!». У цих тренерів великий запас руханок, рольових ігор, просто ігор, які вони вміло і вдало адаптують під різні теми. Вони орієнтовані на згуртування команди, однак незначна кількість замовлень такої теми спонукає розширювати напрямки своєї діяльності. Від таких тренінгів може з‘являтися «тренінгова залежність» в учасників, які отримують насолоду від «тусні» і завжди шукають можливостей взяти участь у наступних тренінгах.

2. Орієнтація на гонорар. В залежності від бюджету тренінгу, дана категорія тренерів завжди відслідковує тендери на проведення тренінгів, подає свої заявки з шаблонними програмами і ніяк не переймаються реальними потребами учасників. Головне – заробити гроші на тренінгу. Проблема, звичайно, не лише даної категорії тренерів, а й замовників, які закладають на тренінги такі суми, що ледь вистачає на гонорар для проведення тренінгу і аж ніяк на вивчення реального досвіду учасників, їх проблем/ потреб, особливостей, на підготовку адекватних роздаткових матеріалів і післятренінгового сервісу. Зазвичай, орієнтовані на гонорар тренери, не беруть усе це близько до серця, не займаються мотивацією учасників до активної участі, використовують прийоми з попередньої групи тренерів (щоб були гарні оцінювальні форми), не люблять, коли їх напружують додатковими питаннями, проханнями і консультаціями, але за додаткову оплату готові виділити на це час. Увесь тренінг проходить по добре відпрацьованій схемі (яка напрацьовувалася роками) з використанням натренованих до автоматизму фраз, завдань і презентацій. Для більшості представників даної категорії тренерів притаманний демпінг, оскільки а) конкуренція велика, а зусилля на підготовку зводяться до нуля; б) «молодих» (новоспечених) тренерів багато, які прагнуть загартуватися на практиці і готові ледь не за копійки працювати з великим ентузіазмом; в) замовники спеціально ставлять нижчі розцінки, зважаючи на ситуацію в Україні взагалі і на тренінговому ринку зокрема. У цій групі помітно розрізняються касти тренерів відповідно до розміру гонорару: найвища каста – це тренери з великим досвідом роботи і ставкою понад 350-500 доларів за день; середня каста – 150-350 доларів за день – тренери з дещо обмеженим практичним досвідом, проте з гарною викладацькою підготовкою; нижча каста – 50-150 доларів – тренери, які мають за плечима якийсь тренінг для тренерів, незначний запас тренерських методів і інструментів і беруться за будь-які пропозиції від замовників.

3. Орієнтація на результат. Ідеальний тип тренера, який за різних розкладів намагається досягти якісних змін в учасників. Для цього вивчаються потреби учасників, знаходяться кейси, які найбільше підходять до сфери діяльності учасників, підбираються вправи, методи та інструменти, що легко сприйматимуться аудиторією і зможуть отримати бажаний результат. Кожен тренінг ретельно планується, навіть, якщо він проводиться сорок дев‘ятий раз. Часто такому тренеру доводиться мотивувати учасників (особливо, які випадково потрапили на тренінг) до активної участі у роботі. Він залюбки ділиться додатковою літературою з теми тренінгу, надає консультації і намагається відслідковувати використання напрацьованих навичок учасниками після тренінгу. Щодо оплати праці, то зазвичай, такі тренери себе оцінюють адекватно (найвища і середня касти) і вибірково підходять до замовлень, оскільки мають свої умови і вимоги до групи учасників.

У теперішніх соціально-економічних умовах України переходи між мотиваційними типами спостерігаються досить часто і виділити тренерів якогось одного типу складно. Однак, такий розподіл має місце бути, зважаючи на ряд причин:

1) Вплив донорів. Донорські програми не бажають оплачувати увесь спектр робіт, які необхідні для ефективного проведення тренінгу (вивчення потреб, розробка адекватної програми тренінгу, оцінювання результатів тощо), бо це значно збільшує витрати. Як наслідок, ми маємо купу тренерів з 1 і 2 мотиваційного типу і шаблонні (універсальні) тренінги

2) Низька якість замовлень. При розгляді усіх тендерів на проведення тренінгів, понад 80% досить загальні і не містять конкретних технічних завдань, які мають вирішитися тренінгом. Про яку орієнтовну програму тренінгу можна говорити, якщо окрім назви тренінгу і кількості потенційних учасників нічого більше невідомо?

3) Непрозоре прийняття рішень тендерних комітетів. Принцип «кум-сват-брат» процвітає у різних проявах. Критерії відбору не афішуються, а тим паче результати. Як наслідок, тренінг перетворюється на заробляння/ витрачання грошей і мало відповідає визначенню, поданому на початку статті.

Чи вичерпний перелік причин і чи їх усунення вплине на українську тренерську культуру? Давайте дискутувати!

Share
Чи вважаєте цей матеріал корисним + Так 11  - Нi  

Коментарі

Василь Назарук   3036 днів тому   #  

Вибачте, хотілося відволіктися від сумних подій в Україні

  •   Пiдписатися на новi
Дмитро Лисий   3034 дні тому   #  

Згідний. Сумно. Проте, мабуть таки заслуговують на повагу ті, хто хоче реально вчитись та вчить у цій ситуації.)

  •   Пiдписатися на новi
Орлов Микола    3036 днів тому   #  

Можливості для тренерів є, але вони ніби пожираються бідністю громадського сектору. Коли навіть у громадському середовищі вже виникають питання "нам порадили тренера " від людей близьких до донорської організації, або "як можна ставити під сумнів кваліфікацію професора". так от так можна, якщо цей професор до цього викладав філософію у ВНЗ, а тепер читає стратегічне управління для НГО. Коли запити на тендери серед тренерів проводять організації, що отримали ваучери від донора іна все про все тиждень і головний критерій ціна питання - то тоді про яку підготовку і вивчення проблематики НГО говорити, про яку адаптацію під потреби замовника. Верхом культури та ділової етики нашого ж брата НГОшного можна вважати коли сама НГО хоча б ВІДПОВІЛА на заявку тренера на тендер звичайним листом у якому подякувала би за участь і повідомила результати тендеру. Я ВСІХ однозначно хто не відповідає на листи-заявки на тренерські послуги вважаю дерибанщиками замовлення. Кум, сват, брат-теж є, але не знаєш що гірше. Коли в області чи в сусідній області переможцями тендерів стають люди із огого дальних областей. Що-користуємось принципом "немає пророка у своїй Вітчизні", чи може ті дальні тренери і не приїздять, а так все на папері розписується? Як може бюджет такого тренера бути дешевшим ніж місцевого? Це про проблематику. Але одночасно я був сам учасником багатьох цікавих тренінгів і знаю що цікаві люди -спеціалісти своєї справи є, так як і вдячні слухачі. Але підняте питання актуальне і зазначені акценти мають місце бути.

  •   Пiдписатися на новi
Василь Назарук   3036 днів тому   #  

Миколо, дякую за ваш коментар! Це лише 1 частина трилогії тренерської культури, про яку я вже тривалий час розмірковую. 2 частина буде присвячена кваліфікаціям українських тренерів, що бентежить не менше (як ви зазначили) багатьох експертів.
Я менше приділив уваги процедурам тендерів, бо якось не засідав у такому тендерному комітеті, а от заявок надсилав десятки і лише можу розділити слова Миколи.

  •   Пiдписатися на новi
Дмитро Лисий   3034 дні тому   #  

Чекаю на продовження трилогії щодо кваліфікацій українських тренерів. А коли плануєте публікувати?)

  •   Пiдписатися на новi
Василь Назарук   3033 дні тому   #  

Дякую за інтерес до тренерської культури! 2 частина планується після Дня незалежності (24.08.2014)

  •   Пiдписатися на новi
Тимчук Тарас    3033 дні тому   #  

Пане Василю, дякую Вам за пост! Мені особисто було б дуже цікаво рейтинг "першокастових" тренерів десь побачити, щоб знати на кого можна рівнятися. Ви про них пишете, а от так, щоб десь хоча б прізвища побачити - такого ніде не бачив. Може у третій частині? :)

  •   Пiдписатися на новi
Василь Назарук   3032 дні тому   #  

Тарасе, для того, щоб публікувати рейтинг тренерів, потрібно розробити критерії, провести дослідження (щось на кшталт рейтингу вузів) і лише тоді публікувати, бо моя особиста думка суб'єктивна і не репрезентативна. Третя частина буде присвячена оцінюванню ефективності тренінгів. Якщо ти в курсі, то ІСАР "Єднання" запустили пілотний проект з верифікації провайдерів (http://ngomarket.org.ua/providers-verification), будемо чекати оприлюднення результатів.

  •   Пiдписатися на новi
Юрій Новіков   3030 днів тому   #  

Так так. Приєднуюсь до прохання. Хай не рейтинг - давай перелік )

  •   Пiдписатися на новi
Василь Назарук   3030 днів тому   #  

Якби тендерні комітети оприлюднювали переможців у листах-результатах конкурсів, то можна було б скласти певні рейтинги. Як гадаєте?

  •   Пiдписатися на новi
Орлов Микола    3030 днів тому   #  

Як вияв вдячності - малюнок з підписом. Що особливо приємно на українській мові

  •   Пiдписатися на новi
Орлов Микола    3030 днів тому   #  

))) Ох вже цей контр ц контр в- і не туди)) Писав про те що рейтинг дійсно потребує критеріїв, і звітність Ісара навряд чи буде показником. Так скоріше буде рейтинг переможців певної програми-що саме по собі теж цікаво)) Головний рейтинг-за скільки твій курс готові купити. Інші критерії-це відгуки, рекомендації, посттренінгові успіхи учасників...

  •   Пiдписатися на новi
Василь Назарук   3030 днів тому   #  

Говорити про ціну зараз теж складно, бо ціну диктують донори. Чи готові організації самі купувати курс від якогось тренера? Я рідко зустрічаю такі випадки. Скорше, тренери продають свої тренінги великим донорам в рамках певного проекту за адекватну ціну.

  •   Пiдписатися на новi
Станіслава Трухан   3024 дні тому   #  

Василь Якович, дуже корисна стаття! Дякую :)

  •   Пiдписатися на новi
Марічка Артиш   3014 днів тому   #  

в бізнесі ситуація практично така ж)

  •   Пiдписатися на новi
Василь Назарук   3014 днів тому   #  

Дякую за коментар, бо я, чесно кажучи, думав, що бізнес структури більш ретельно відбирають тренерів, виходячи з конкретних завдань і навичок, які потрібно вдосконалювати працівникам. Сумно!

  •   Пiдписатися на новi
Василь Назарук   3000 днів тому   #  

Читайте продовження "кваліфікація тренерів та інші особливості української тренерської культури (частина 2)".

  •   Пiдписатися на новi
Василь Назарук   2998 днів тому   #  

Лінк на 2 частину https://gurt.org.ua/blogs/%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%20%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80%D1%83%D0%BA/1451/

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi


Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.