Я є керівником програми правової підтримки організацій “Центру громадської адвокатури”. Програма консультує громадські, благодійні, релігійні організації, профспілки, ОСББ, ініціативні групи громадян.
Сайт програми “Юрист НГО”: www.lawngo.net
В суботу, 1 травня, я продовжу естафету спілкування на тему юридичних аспектів діяльності громадських організацій і буду відповідати на запитання читачів ГУРТа.
Свої запитання Ви можете залишати в коментарях до цього блогового запису.
У нас створена релігійна організація - община,будуємо церкву. Не можемо її зробити законною. Нам постійно кажуть вносити зміни до статуту, додаткові документи.А ще вимагають підтвердження від організації церков, яке уже є в області, там також кажуть, що призначати пароха будуть не громада, а область, а ми хочемо самі визначити. Чи можете нам допомогти?
Щиро дякую за допомогу при реєстрації ГО, яку надала ваша організація. Чудові матеріали на вашому сайті. Питання: чи може ГО отримувати доходи, які звільнені від оподаткування. але не прописані в Статуті цієї ГО? Дякую
Нам відмовлено у реєстрації шляхом повідомлення організації, уже два рази. Намагались повністю реєструватись. У міській раді відмовляють у наданні консультацій.
Госучреждения не отвечают на наши запроси, не идут на сотрудничество ни в чем, нарушают права, как защищать права, когда в государстве всем законы не нужны?
Шановна Тетяна , широку громадськість Запоріжжя дуже цікавить питання нового Закону України "Про обьєднання громадян" європейського зразка ? Як просувається його обговорення в колах громадськості і коли він вступить в силу ? Нас цікавить правова сторона цього закону , с точки зору дієвого громадського контролю над усіма гілками української влади .
Доброго дня, шановні колеги, користувачі ГУРТу, розпочинаємо консультування on line з питань діяльності організацій громадського сектору. Сьогодні я спробую надати вичерпні відповіді щодо запитань, які залишались у блозі, чи будуть ставитись.
Доброго дня, Ярославо, З проблемою, з якою стикнулась Ваша громада, стикаються багато громад, які будуть церкви у своїй громаді, а також представники громад, в яких немає поки що зареєстрованого релігійного об’єднання в Україні. Наслідком чого виникають чимало судових процесів. Проблема полягає у наступному. Стаття 12 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» передбачає такі обов’язкові «реквізити» (умови) у статуті громади: 1) вид релігійної організації, її віросповідну приналежність і місцезнаходження; 2) місце релігійної організації в організаційній структурі релігійного об’єднання; 3) майновий стан релігійної організації; 4) права релігійної організації на заснування підприємств, засобів масової інформації, інших релігійних організацій, створення навчальних закладів; 5) порядок внесення змін і доповнень до статуту (положення) релігійної організації; 6) порядок вирішення майнових та інших питань у разі припинення діяльності релігійної організації.
Зрозуміло, що якщо із віросповідною приналежністю усі можуть визначитись (п.1), то із визначенням «місця релігійної організації в організаційній структурі релігійного об’єднання» (п.2) виникають труднощі. Релігійна громада – це первинна форма релігійних організацій, тобто її можуть заснувати 10 осіб за законом. Релігійне об’єднання – це вже вищі структури, об’єднання (релігійні центри, управління). Склалась ситуація, коли таке обмежувальне тлумачення Закону органами реєстрації призводить до того, що створюються громади не знизу (10 особами), а згори має бути погодження (більше того, деякі органи реєстрації всупереч вимогам Закону про перелік документів на реєстрацію вимагають листи-підтвердження, як у Вашому випадку). Також не можуть нові організації поширених в інших державах віросповідань зареєструватись (бо належати до якихось зареєстрованих об’єднань вони не можуть, бо такі поки що не зареєстровані в Україні).
Також в результаті «перемовин» між керівниками релігійних об’єднань та громади виникають суперечки: громада, яка будує та утримує церкву власними ресурсами, хоче мати контроль за власністю, натомість об’єднання «пропонує» у статут громади певні положення, що можуть мати наслідком визнання недійсності рішень зборів громади. Щоб був контроль за тим, що робиться у громаді – застосовують конструкцію «обов’язкової присутності» голови релігійного об’єднання чи уповноваженого представника на загальних зборах. Відсутність представника тягне недійсність зборів. Є така і судова практика, тому очевидно, що ні ці положення погоджуватись не слід.
Позитивним є те, що сьогодні громади почали над цим задумуватись, окрім того є судова практика на користь таких організацій. До прикладу, одне із реєстру судових рішень (є на нашому порталі http://www.lawngo.net/index.php?itemid=1342) Громада вказала у статуті – що вона створюється як самостійна релігійна громада, яка не входить до будь-якого релігійного об’єднання. Суд визнав незаконною відмову у реєстрації релігійної організації, а також підтвердив можливість заснування релігійних громад, які не відносяться до жодних зареєстрованих релігійних об’єднань, оскільки, як вказується: «церква створюється як самостійна релігійна громада, вона не входить до будь-якого релігійного об'єднання, а тому виконати вимогу щодо зазначення в статуті її місця в організаційній структурі релігійного об'єднання неможливо.» Такий підхід слід використати і в статуті Вашої громади, посилити механізми контролю загальних зборів громади за діяльністю юрособи. Зараз ми ведемо декілька справ щодо реєстрації таких громад, готові долучитись до вирішення Вашого питання. Контакти наші є на сайті або можна питання ставити у цьому блозі.
Доброго дня, Андрію, спасибі за відгуки. Громадські організації відносяться до п. «б» статті 7.11.1. Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств». Зокрема звільняються від оподаткування доходи ГО, отримані у вигляді: коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань; пасивних доходів; коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям, від проведення їх основної діяльності, з урахуванням положень підпункту 7.11.11 цієї статті; дотацій або субсидій, отриманих з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або у межах благодійної, у тому числі гуманітарної допомоги чи технічної допомоги, що надаються таким неприбутковим організаціям відповідно до умов міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, крім дотацій на регулювання цін на платні послуги, які надаються таким неприбутковим організаціям або через них їх отримувачам згідно із законодавством, з метою зниження рівня таких цін.
Саме із норм Закону потрібно виходити у визначенні того, що отримує пільги в оподаткуванні, а що ні. Можливо, на перспективу, і інші види доходів будуть звільнятись від оподаткування, і тоід організація, яка має статус неприбутковості, може також використовувати пільги в оподаткуванні інших видів надходжень. Проте також слід пам’ятати, що автоматично вони не виникають, з моменту реєстрації у ДПІ ГО перебуває на загальній системі оподаткування, для набуття пільг в оподаткуванні потрібно подати документи для внесення ГО у реєстр неприбуткових організацій.
Ви казали, що організація, коли реєструється в податковій не отримує пільг, хоч це передбачено законом, а коли вона може їх мати та якими ще іншими пільгами користується організація? дякую.
Доброго дня, Тетяна! Поперше дуже дякую Вам за поради, щодо регістрації, завдяки Вашим рекомендаціям ми доволі швидко пройшли усі процедури і 29.04.2010р. отримали свідоцтво про реєстрацію нашої громадської організації. У мене слідуючі питання: 1) Як юридично правильно починати формувати бюджет організації? У нас, це поки шо членські взноси. Якщо є якісь поради будемо дуже вдячні. 2) У зв"язку з підвищенням тарифів ЖКГ у нашому місті, дуже швидко створюються ОСББ, кожний дім окремо відділяється згідно Закону. Які є варіанти строрення об"єднання ціх ОСББ, крім Асоціації?
Доброго дня, Максиме, Закон України «Про об’єднання громадян» взагалі не передбачає підстав відмови у легалізації громадських організацій шляхом повідомлення. Деякі вибрані рішення на користь громадських організацій, можна переглянути на сайті програми у розділі «Судові рішення: державна реєстрація». В більшості випадків, оскільки не встановлено, що можуть органи відмовляти у легалізації шляхом повідомлення ГО, рішення на користь організацій. Закон передбачає (стаття 17), що подається тільки повідомлення. Але дуже часто вимагається весь пакет документів, як діяти визначає сама організація – чи відстояти правоту чи доопрацювати документи. Положення про порядок легалізації об’єднань громадян, затверджене постановою КМУ №140 від 26 лютого 1993 р. вказує, що подається заява (як у додатку №1), підписи засновників повинні бути нотаріально посвідчені (у цьому зразку змінюється тільки не подають реєстрацію, а на легалізацію шляхом повідомлення). Цьому зразку слід слідувати, проте дуже часто у ньому робляться помилки, скиньте нам проект заяви, документів, допоможемо перевірити на вірність.
Доброго дня, Сергію, Головним «сторожем» дотримання прав людини є саме активні громадяни та організації. Державний апарат неминуче розпочинає та вічно має тенденцію порушити та обмежити, зігнорувати права людини. Так в Україні, я думаю, і в інших країнах пострадянських, цей процес відновлення балансу є складніший, але не зовсім катастрофічний – базові основи прав людини існують, хоча і дуже часто порушуються. Але для того і є активісти, і організації, окрім того, існує думка, і я з нею погоджуюсь, бо правозахисником може стати кожна людина, хоч закони і складні, але їх може застосовувати кожен, існують організації правників, які допомагають в цьому. громадського впливу.
Щодо доступу до публічної інформації в Україні – справді велика ділянка для роботи активістів, організацій, громадян, бо держава і апарат поки що не розуміють, що інформація про суспільно важливі питання повинна бути доступною, і надаватись за запитами. Є багато видань про оскарження відмов у наданні доступу до інформації, оскарженні неповного надання інформації, ненадання інформації – як це робити, зразки можна знайти у численних виданнях, у т.ч. нашому, де ми були партнерами, http://www.cga.in.ua/index.php?itemid=884, є ще багато інших. Також після консультування скинемо зразки у форматі Word (запити, скарги, звернення до прокуратури, адмінпозов). Ми готові допомогти у вірному складанні запитів, їхньому оскарженню. Окрім правових моментів, пишіть та оприлюднюйте запити, на які влада не відповідає, опублікуйте на ГУРТі та нашому порталі, звертайтесь до медіа, потрібно також у цьому застосовувати і засоби громадського впливу.
Доброго дня, Володимире. Наскільки мені відомо офіційний рух цього законопроекту, то його сьогоднішній склад КМУ відкликав із Верховної Ради. На проект, який пропонувався, громадськість покладала великі сподівання, зокрема це стосувалось скасування статусів ГО, обмеження, що ГО діють тільки для "своїх членів", деякі інші. Водночас цей проект "писався" Міністерством юстиції, зрозуміло, що багато чого в ньому цим і визначалось, хоч громадськість внесла у нього суттєві власні поправки, проте багато що мало «відбиток» на проекті. Зрозуміло, що важко було ставити питання про те, щоб реєстрація ГО здійснювалась держреєстратором, позбавити Мін’юсту (автора проекту) цих функцій :) Надалі зберігались санкції за порушення статутної діяльності (до підприємницьких структур, наприклад, таке не застосовується, виходить, що ГО несуть певну «суспільну загрозу»). Також проект більше стосувався процедурних питань, а не посилення впливу ГО. Проект Ви можете переглянути http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?pf3511=33677 Проект відкликаний, процес може початись знову, із громадського обговорення, і тепер висунення громадського проекту.
Володимире, Із моменту постановки на облік у податкові органи громадська організація не набуває автоматично пільг в оподаткуванні, вона перебуває на загальному режимі оподаткування (в тому числі може виникнути ситуація, коли ГО отримає наприклад, добровільні пожертвування, і з цієї суми доведеться сплачувати податок як на «прибуток»). Для того, щоб бути внесеною у реєстр неприбуткових установ, потрібно подати заяву форми №1РН та копію статуту організації. Із тим, які критерії повинні бути прописані у статуті по неприбутковості, виникають чимало проблем. Є два підходи (максимальне врахування Закону «Про оподаткування прибутку підприємств», яке доречі і Мінюст рекомендує: а) вичерпний перелік видів діяльності, б) види доходів як у п. «б» ст..7.11.1 Закону про оподаткування прибутку підприємств», в) про заборону розподілу доходів та майна між засновниками, членами, пос.особами, г) вирішення питання у разі ліквідації. http://www.minjust.gov.ua/0/7744#10
За роз’ясненнями ДПА ( це два положення – і це справді відповідає критеріям неприбутковості) (розділ «Роз’яснення органів влади сайту програми) 7.11.8. Доходи або майно організації не підлягають розподілу між їх засновниками, учасниками або членами та не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого засновника, учасника або члена такої організації, її посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи). 7.11.11. У разі ліквідації організації її активи повинні бути передані іншій неприбутковій організації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету. Хоч є рішення Вищого адміністративного суду, яке найбільше імпонує мені, та яке може бути використане організаціями, які уже реєстровані, але не мають внесені у реєстр :) Суд вказав, що раз органи легалізації та держреєстратор зареєстрували організацію та її статут – нічого органам податкової шукати там якісь проблеми та невідповідності (бо щоб бути зареєстрованим, статут має відповідати закону, і це підвердили органи легалізації). Тим які зараз формують статут, краще врахувати викладені вище роз’яснення.
п. «д», спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб, створеними для представлення інтересів засновників, що утримуються лише за рахунок внесків таких засновників та не проводять господарської діяльності, за винятком отримання пасивних доходів Очевидно, що стосується «об’єднань юридичних осіб». Бо організаційно-правова форма громадської організації –це громадська організація, «спілка, асоціація» може бути у назві ГО (але це власна назва (яка відповідно до ст.. 12-1 складається із індивідуальної та загальної (спілка, асоціація тощо). У законі класифікується за організаційно-правовими формами. Були випадки, коли їх податківці відносили до п. «г» ( іншими, ніж визначені у абзаці "б" цього підпункту юридичними особами, діяльність яких не передбачає одержання прибутку згідно з нормами відповідних законів).
Дякую, Єгоре, що підняв це питання. Також бачу, що Тетяна це питання ставить. По членських внесках – була стаття на ГУРТі, де її всі активно коментували і пропонували додаткові варіанти. Очевидно, що членські внески за роз’ясненнями та практикою ДПА мають оподатковуватись (роз'яснення на запит, який надсилав ЦГА http://www.lawngo.net/index.php?itemid=1139). Бо мають ГО тільки пільги на ті, які визначені у Законі «Про оподаткування прибутку підприємств». Серед варіантів, які пропонувались, як нашими юристами, так і іншими ГО: «добровільні пожертвування», «безповоротна фінансова допомога», використовувати ті терміни, які є у Законі про оподаткування прибутку підприємств, щоб не мати проблем. Недавно обговорювався проект по внесенню змін до Закону про оподаткування прибутку підприємств, щоб вирішити їх долю, але наперед очевидно, що «проект закону буде передбачати «значні» втрати держбюджету», із цим виникатимуть питання. Також це не означає, що ГО мають із статуту викреслювати членські внески уже чи не передбачати ті, які зараз реєструються, їх передбачати слід, тільки залучати вірно.:)
Можна спробувати, але поки що таких прикладів не зустрічалось. У виконкомах місцевих рад більша імовірність проходження різних положень на користь організацій (наприклад, ГО, незважаючи на те, що вони можуть "діяти тільки для захисту та реалізації інтересів своїх членів", у меті мають "захист прав людини", ініціативи в "інтересах суспільства" і т.д.).
А можна в Статуті написати через кому: - сплачувати членські внески, внсити добровільні пожертви... Тобто передбачити і те, і те. А все оформляти як "добровільні пожертви"
Анны, технически можно. Различие в юридических понятиях: членский взнос - сумма определённая, добровольное пожертвование - кто сколько даст, невозможно установить "минимум" добровольного пожертвования. Хотя если налоговая не сильно хочет "задавить" ГО - прокатит...
Тетяно, мої вітання! Як закон регулює ситуацію, якщо декілька організації хочуть створити платформу для лобіювання своїх інтересів з постійним діючим органом, наприклад, секретаріатом. потрібно створювати нову організацію, обєднання...?
Тарас, могли бы и видео-конференцию организовать раз Вы на месте)), вопросов много, а в письменном виде (как я понимаю) отвечать достаточно сложно.... по времени.
Тетяні Ліпінській Вітаємо із просуванням питання по успішній реєстрації організації. Безумовно, що потрібно буде подати у податкову інспекцію для внесення організації у реєстр неприбуткових організацій, відповідно організація буде користуватись пільгами в оподаткуванні, в тому числі, залучати без оподаткування добровільні пожертвування чи безповоротну фінансову допомогу (це можуть бути ті самі членські внески, тільки якщо Ви будете їх проводити у бухобліку, вказуйте у документації, що це саме добровільні пожертвування чи безповоротна фінансова допомога). Так само, коли залучатимете кошти від спонсорів, грантодавців, фізичних осіб, інших благодійників, із органами влади на реалізацію проектів інколи використовують форму «договору про спільну діяльність» (на певну програму, захід, тоді також не буде оподаткування).
Щодо ОСББ – ОСББ створюються в кожному окремому будинку, а потім вони можуть об’єднатись в Асоціацію. Зрозуміло, що кожному будинку буде важко самостійно здійснювати управління, та й коштів замало, на кожну юр особу потрібні штатні одиниці. Асоціація – це хороша можливість. Наприклад, є Асоціація, яка досить успішно працює, вона здійснює управління усіма будинками, які входять в асоціацію, навіть кошти за оплату послуг надходять на єдиний банківський рахунок, щоб не було потрібно на кожне ОСББ відкривати, спільне накопичення коштів сприяє здійсненню ремонтів. На Вашу скриньку скидаємо матеріали про роботу таких об’єднань.
Вітання, Тарасе! Думаю, скоро ГУРТ матиме можливості проводити такі конференції не тільки у себе у офісі, але і організації, які в інших, чим Київ містах, зможуть брати участь, чого щиро бажаємо. Реєструвати таку спілку ГО можна, якщо є потреба звичайно. Але маємо приклади таких бездиханних спілок - дуже багато. Здійснюється така діяльність на основі договору про спільну діяльність, партнерського договору, договору співпраці (правда, до них досить скептично відносяться, як до джентельмен-угоди але їм можна надати через спільні зобов'язання, відповідальність). В цьому договорі можна прописувати і функції, повноваження такого органу. Доречі, певним представникам цього органу (чи голові спільно платформи) ГО можуть надати довіреності (як юрособа, на цьому документі достатньо печатки та підпису керівника ГО), і ці представники матимуть повне юридичне право представляти ці ГО у питаннях лобіювання чи реалізацїі ініціатив. Сподіваємось, Тарасе, що буде можливість зустрітись?
закон Украины " Про информацию": Стаття 33. Термін розгляду запиту щодо доступу до офіційних документів
Термін вивчення запиту на предмет можливості його задоволення не повинен перевищувати десяти календарних днів. Протягом вказаного терміну державна установа письмово доводить до відома запитувача, що його запит буде задоволено або що запитуваний документ не підлягає наданню для ознайомлення. Задоволення запиту здійснюється протягом місяця, якщо інше не передбачено законом. Аналогічний термін розгляду встановлюється і щодо запиту про надання письмової інформації.
наказание: Стаття 212-3. Порушення права на інформацію Неправомірна відмова в наданні інформації, несвоєчасне або неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності, у випадках, коли така інформація підлягає наданню на запит громадянина чи юридичної особи відповідно до законів України "Про інформацію" ( 2657-12 ), "Про звернення громадян" ( 393/96-ВР ) та "Про доступ до судових рішень" ( 3262-15 ), - тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від п'ятнадцяти до двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Повторне протягом року вчинення порушення з числа передбачених частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, - тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Дякую, Єгоре, за допомогу. :) Справді, дуже важко письмово писати обширні відповіді, хочеться надати максимально інформацію, а це займає часу. З іншої сторони, це має можливість більше підготувати посилань на правові акти, додаткові джерела, видання :)
Примітка. Посадові особи, на яких поширюється дія Закону України "Про боротьбу з корупцією" ( 356/95-ВР ), притягаються до відповідальності за такі діяння відповідно до Закону України "Про боротьбу з корупцією. { Кодекс доповнено статтею 212-3 згідно із Законом N 676-IV ( 676-15 ) від 03.04.2003; із змінами, внесеними згідно із Законом N 3262-IV ( 3262-15 ) від 22.12.2005 }
Владимир, для того, что-бы чиновники давали ответы, нужно знать несколько правил регистрации запросов и прописывать чёткую структуру информационного запроса. Многие набивают шишки на этом, наверно нужно сделать отдельный блог по этому вопросу, с данным вопросом сталкиваются 80% ГОшек.
смотрите ст. 33 ;)) если информационный запрос - через 10 дней должен быть ответ, можете ли Вы получить его или нет и на протяжении 30 дней получите, если заявление, жалоба - 30 дней.... Учитывая нелюбовь чиновников работать - посылают подальше))) (на 30 дней) мотивации бывают разные - сложный вопрос, не финансов на конверты да еще множество причин..... Стоит учитывать один фактор: 70% чиновников НИКОГДА этих законов не читали и трактуют их по принципу "я так думаю"....
Володимире, за чинним Законом має виглядати так - Ви подаєте запит, через 10 днів Вам письмово повідомляє орган влади, чи буде надано таку інформацію чи ні, а в строк одного місяця - надається інформація. Проте це повідомлення рідко коли виконується (в строк 10 днів). Ми проводили дослідження, в якому відсоток таких повідомлень був мінімальний (його можна в мережі знайти, стосується звіту про доступ МГО та молоді до інформації про фінансування програм із бюджетів), переважно це були уже відповіді, а не повідомлення про можливість задоволення запиту.
Безперечно, що такий строк надання відповідей на запити взагалі зменшує роль такого інструменту роботи організацій, і не може бути таким довгим, тому що така інформація може бути уже неактуальна для організацій. Тому наприклад, в останньому проекті змін до закону пропонували 7 робочих днів. Закордоном, наприклад в Швеції, більшість запитів подаються електронними засобами зв’язку і так отримується інформація. Окрім того, якщо б органи влади оприлюднювали самостійно ту інформацію, яку б вони мали оприлюднювати за законодавством, у ГО було б менше потреб надсилати взагалі запити.
Чи були в когось на практиці випадки притягнення до відповідальності порушників-чиновників, які невідповідали або невчасно відповідали на запити, водили за ніс
Я подавал в прокуратуру по такому поводу, но чуток опоздал. Срок рассмотрения 213-2 два месяца, а чиновники протягивают месяц и с учетом работы почты ждешь еще 1-2 неделю, время для подачи жалобы в прокуратуру остаётся совсем немного. Но если вы всё правильно сделали (регистрация в канцелярии и имея на руках копию с входящей регистрацией, (учитывая то, что запрос был составлен грамотно, с учетом всех нюансов законодательной казуистики)), добиться наказания не сложно.
У більшості випадків найбільш успішними засобами виявлялось звернення до суду щодо встановлення факту неправомірності бездіяльності, дій органу влади (тобто успішними у тому сенсі, що ГО доводили, що мало місце порушення законодавства про інформацію). Навіть суди виносять окрему ухвалу щодо особи, яка порушила законодавство. Проте поки тривав розгляд справи у суді спливав строк притягнення до адмінвідповідальності за правопорушення. Також звернення до органів прокуратури, служби безпеки.Найбільш швидкими способами захисту є звернення в адміністративному порядку до вищестоящого органу (посадової особи), щоб усунули порушення та притягнули до дисциплінарної відповідальності порушника. Ну і звичайно, якщо це громадській організації, журналісту не надають відповіді - застосовувати засоби громадського впливу.
Тетяно, як в кооперативному будинку створити ОСББ і оформити прибудинкову територію. Мабуть виділялась територія для будівництва будинку. Мене теж цікавлять всі матеріали по створенню ОСББ. В нас немає проблем зі створенням ОСББ, а от з прибудинковою територією проблеми... Дякую.
У нас ГО інвалідів. Зареєстровані в кінці 2007р.виконкомом нашого міста. Чомусь зараз від мене вимагають списки членів (не засновників) організації. Чи правамірні їх вимоги?
згідно ст. 25 закону України "Про об`єднання громадян" виконком не має контрольних функцій щодо Вашої ГО. Якщо у Вас у Статуті прописано тільки фіксоване членство, по суті таку інформацію може вимагати орган юстиції.
Світлана, а Ви отримуєте кошти від виконкому? Є багато інвалідських організацій, які утримуються за рахунок бюджету. Як це є у Вас? Може тому вони щось від організації вимагають.
Анно, скиньте свою скриньку на [email protected], вишлю текстову версію матеріалів, там є чимало інформації, у тому числі по кроках на практиці як проводиться процедура закріплення земельних ділянок за ОСББ, є багато інформації саме не по реєстрації, а роботі об'єднання. Також є цікаві матеріали у бібліотеці http://www.osbbua.org. Якщо виникають перешкоди у закріпленні землі за ОСББ, опрацюємо. Безперечно, що в сьогоднішніх умовах створення ОСББ та закріплення за ним прибудинкової території в умовах зростання цін на землю, забудов, є потребою, адже на сьогодні цієї територією розпоряджається рада...
Світлано, а Ваша громадська організація легалізована у виконкомі ради чи територіальними органами юстиції? Від цього залежить чи взагалі має відношення цей орган до перевірок діяльності Вашої організації. Якщо організація легалізована в територіальних органах юстиції, інші органи не мають вимагати жодні документи по статутній діяльності. На жаль, відповідно до статті 25 Закону України "Про об'єднання громадян" зберігається функція контролю за "статутною діяльністю" ГО (чого для підприємницьких структур немає). Відповідно до частини 2 статті 25 Закону, органи, що проводять легалізацію об’єднань громадян, здійснюють контроль за додержанням ними положень статуту. Представники цих органів мають право бути присутніми на заходах, що проводяться об’єднаннями громадян, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Механізм проведення такого контролю не визначений, тому бувають зловживання з боку органів легалізації. Але якщо Ваша ГО легалізована не виконкомом - це втручання у діяльність організації.
В такому випадку можете ігнорувати вимоги виконкому, або поскаржитись. Для того, щоб з'ясувати, хто легалізував Вашу організацію, передивіться статут та свідоцтво про легалізацію, який орган легалізації там вказаний.
Для интереса, представляете, если такой запрос сделать к всеукраинской организации? они же "попухнут" над составлением списков, это-же тысячи членов)))
органи, що проводять легалізацію об’єднань громадян, здійснюють контроль за додержанням ними положень статуту. Представники цих органів мають право бути присутніми на заходах, що проводяться об’єднаннями громадян, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Поняття "необхідні документи" - розуміються як хочеться. Відверто кажучи, ми взагалі проти встановлення контролю за додержанням статуту чи законодавства органами легалізації чи іншими органами. Це пережиток радянської системи, в основі якої - ГО - це зло, яке потрібно контролювати. За тими положеннями, які є в Законі, і якщо була б "політична воля" - всі ГО можна закрити або зробити їх роботу неможливою. До підприємницьких структур, різних установ немає такого контролю (не беремо до уваги ліцензії, вимоги дозволів і т.д), якщо чиїсь права порушено ГО - є процедури захисту порушеного права, є порушення закону - адміністративна, цивільна, кримінальна відповідальність.
Гаразд, буду дякувати усім, хто долучився до подання запитань, надання допомоги в консультуванні (Єгор та Анна) та обговорення, підтримки одне одного, обміну власним досвідом.:) Бажаю гарно провести вихідні дні. Якщо щось виникатиме, пишіть у блог. Контакти на сайті програми є актуальні, в тому числі там є мій мобільний телефон :)
Доброго дня, колеги! Цікавить питання, яким чином організовуються каси взаємодопомоги і чим регулюється це питання? А ще, чи можна їх реєструвати і як що так, у якій формі, а як що ні - чи не виникнуть претензії у державних органів?
Доброго дня Тетяно, підкажіть будь ласка, яким чином можна перереєструвати діючу ГО інвалідів на організацію ветеранів війни та інвалідів. Головне, щоб вона підпадала під дію Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , який Ст.20 вимагає від органів місцевого самоврядування надавати фінансову та матеріальну підтримку:
(Органи державної виконавчої влади, місцеві органи державної виконавчої влади і самоврядування,у межах своєї компетенції надають ветеранським організаціям фінансову підтримку, кредити з коштів відповідних бюджетів, а також безплатно надають будинки, приміщення, обладнання та інше майно, необхідне для здійснення їх статутних завдань. Ветеранські організації звільняються від плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) в межах середніх норм споживання (надання), телефоном у приміщеннях та будинках, які вони займають.)
КВЕД у ГО ветеранів або інвалідів однаковий -94.90 . Як саме зробити, щоб організація згідно Статуту захищала права ветеранів війни та інвалідів одночасно і підпадала під дію Ст.20 вищезгаданого Закону?
Григорію, ми отримали повідомлення від ЦГА, що колектив центру та програми перебуває у відпустці до 01.09.2012. Мабуть, доведеться трохи зачекати з коментарем Тетяни
Доброго дня! Підскажіть будь-ласка, чим передбачена відповідальність за недотримання встановленого статутом ГО і Положненням про ВП порядку розподілення коштів від членських внесків між ГО і її відокремленим підрозділом? Чи може ДПА мати претензії? Дякую заздалегідь!
Коментарі
У нас створена релігійна організація - община,будуємо церкву. Не можемо її зробити законною. Нам постійно кажуть вносити зміни до статуту, додаткові документи.А ще вимагають підтвердження від організації церков, яке уже є в області, там також кажуть, що призначати пароха будуть не громада, а область, а ми хочемо самі визначити. Чи можете нам допомогти?
Тетяно,
Щиро дякую за допомогу при реєстрації ГО, яку надала ваша організація. Чудові матеріали на вашому сайті.
Питання: чи може ГО отримувати доходи, які звільнені від оподаткування. але не прописані в Статуті цієї ГО?
Дякую
Нам відмовлено у реєстрації шляхом повідомлення організації, уже два рази. Намагались повністю реєструватись. У міській раді відмовляють у наданні консультацій.
Госучреждения не отвечают на наши запроси, не идут на сотрудничество ни в чем, нарушают права, как защищать права, когда в государстве всем законы не нужны?
Сергею Рибаку: не відповідають на інформаційні запити чи на заяви, скарги, звернення?
Сотрудничать они не обязаны))) как защищать права - вот про это и будет консультация.
Шановна Тетяна , широку громадськість Запоріжжя дуже цікавить питання нового Закону України "Про обьєднання громадян" європейського зразка ? Як просувається його обговорення в колах громадськості і коли він вступить в силу ? Нас цікавить правова сторона
цього закону , с точки зору дієвого громадського контролю над усіма гілками української влади .
Доброго дня, шановні колеги, користувачі ГУРТу, розпочинаємо консультування on line з питань діяльності організацій громадського сектору. Сьогодні я спробую надати вичерпні відповіді щодо запитань, які залишались у блозі, чи будуть ставитись.
Доброго дня, Ярославо,
З проблемою, з якою стикнулась Ваша громада, стикаються багато громад, які будуть церкви у своїй громаді, а також представники громад, в яких немає поки що зареєстрованого релігійного об’єднання в Україні. Наслідком чого виникають чимало судових процесів. Проблема полягає у наступному. Стаття 12 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» передбачає такі обов’язкові «реквізити» (умови) у статуті громади: 1) вид релігійної організації, її віросповідну приналежність і місцезнаходження; 2) місце релігійної організації в організаційній структурі релігійного об’єднання; 3) майновий стан релігійної організації; 4) права релігійної організації на заснування підприємств, засобів масової інформації, інших релігійних організацій, створення навчальних закладів; 5) порядок внесення змін і доповнень до статуту (положення) релігійної організації; 6) порядок вирішення майнових та інших питань у разі припинення діяльності релігійної організації.
Зрозуміло, що якщо із віросповідною приналежністю усі можуть визначитись (п.1), то із визначенням «місця релігійної організації в організаційній структурі релігійного об’єднання» (п.2) виникають труднощі. Релігійна громада – це первинна форма релігійних організацій, тобто її можуть заснувати 10 осіб за законом. Релігійне об’єднання – це вже вищі структури, об’єднання (релігійні центри, управління). Склалась ситуація, коли таке обмежувальне тлумачення Закону органами реєстрації призводить до того, що створюються громади не знизу (10 особами), а згори має бути погодження (більше того, деякі органи реєстрації всупереч вимогам Закону про перелік документів на реєстрацію вимагають листи-підтвердження, як у Вашому випадку). Також не можуть нові організації поширених в інших державах віросповідань зареєструватись (бо належати до якихось зареєстрованих об’єднань вони не можуть, бо такі поки що не зареєстровані в Україні).
Також в результаті «перемовин» між керівниками релігійних об’єднань та громади виникають суперечки: громада, яка будує та утримує церкву власними ресурсами, хоче мати контроль за власністю, натомість об’єднання «пропонує» у статут громади певні положення, що можуть мати наслідком визнання недійсності рішень зборів громади.
Щоб був контроль за тим, що робиться у громаді – застосовують конструкцію «обов’язкової присутності» голови релігійного об’єднання чи уповноваженого представника на загальних зборах. Відсутність представника тягне недійсність зборів. Є така і судова практика, тому очевидно, що ні ці положення погоджуватись не слід.
Позитивним є те, що сьогодні громади почали над цим задумуватись, окрім того є судова практика на користь таких організацій. До прикладу, одне із реєстру судових рішень (є на нашому порталі http://www.lawngo.net/index.php?itemid=1342) Громада вказала у статуті – що вона створюється як самостійна релігійна громада, яка не входить до будь-якого релігійного об’єднання. Суд визнав незаконною відмову у реєстрації релігійної організації, а також підтвердив можливість заснування релігійних громад, які не відносяться до жодних зареєстрованих релігійних об’єднань, оскільки, як вказується: «церква створюється як самостійна релігійна громада, вона не входить до будь-якого релігійного об'єднання, а тому виконати вимогу щодо зазначення в статуті її місця в організаційній структурі релігійного об'єднання неможливо.» Такий підхід слід використати і в статуті Вашої громади, посилити механізми контролю загальних зборів громади за діяльністю юрособи. Зараз ми ведемо декілька справ щодо реєстрації таких громад, готові долучитись до вирішення Вашого питання. Контакти наші є на сайті або можна питання ставити у цьому блозі.
Доброго дня, Андрію, спасибі за відгуки.
Громадські організації відносяться до п. «б» статті 7.11.1. Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств». Зокрема звільняються від оподаткування доходи ГО, отримані у вигляді: коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань;
пасивних доходів; коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям, від проведення їх основної діяльності, з урахуванням положень підпункту 7.11.11 цієї статті; дотацій або субсидій, отриманих з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або у межах благодійної, у тому числі гуманітарної допомоги чи технічної допомоги, що надаються таким неприбутковим організаціям відповідно до умов міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, крім дотацій на регулювання цін на платні послуги, які надаються таким неприбутковим організаціям або через них їх отримувачам згідно із законодавством, з метою зниження рівня таких цін.
Саме із норм Закону потрібно виходити у визначенні того, що отримує пільги в оподаткуванні, а що ні. Можливо, на перспективу, і інші види доходів будуть звільнятись від оподаткування, і тоід організація, яка має статус неприбутковості, може також використовувати пільги в оподаткуванні інших видів надходжень. Проте також слід пам’ятати, що автоматично вони не виникають, з моменту реєстрації у ДПІ ГО перебуває на загальній системі оподаткування, для набуття пільг в оподаткуванні потрібно подати документи для внесення ГО у реєстр неприбуткових організацій.
а к каким организациям относится 7.11.11 пункт "д"?
интересует налогообложение членских взносов
Ви казали, що організація, коли реєструється в податковій не отримує пільг, хоч це передбачено законом, а коли вона може їх мати та якими ще іншими пільгами користується організація? дякую.
Доброго дня, Тетяна! Поперше дуже дякую Вам за поради, щодо регістрації, завдяки Вашим рекомендаціям ми доволі швидко пройшли усі процедури і 29.04.2010р. отримали свідоцтво про реєстрацію нашої громадської організації. У мене слідуючі питання:
1) Як юридично правильно починати формувати бюджет організації? У нас, це поки шо членські взноси. Якщо є якісь поради будемо дуже вдячні.
2) У зв"язку з підвищенням тарифів ЖКГ у нашому місті, дуже швидко створюються ОСББ, кожний дім окремо відділяється згідно Закону. Які є варіанти строрення об"єднання ціх ОСББ, крім Асоціації?
Доброго дня, Максиме,
Закон України «Про об’єднання громадян» взагалі не передбачає підстав відмови у легалізації громадських організацій шляхом повідомлення. Деякі вибрані рішення на користь громадських організацій, можна переглянути на сайті програми у розділі «Судові рішення: державна реєстрація». В більшості випадків, оскільки не встановлено, що можуть органи відмовляти у легалізації шляхом повідомлення ГО, рішення на користь організацій. Закон передбачає (стаття 17), що подається тільки повідомлення. Але дуже часто вимагається весь пакет документів, як діяти визначає сама організація – чи відстояти правоту чи доопрацювати документи. Положення про порядок легалізації об’єднань громадян, затверджене постановою КМУ №140 від 26 лютого 1993 р. вказує, що подається заява (як у додатку №1), підписи засновників повинні бути нотаріально посвідчені (у цьому зразку змінюється тільки не подають реєстрацію, а на легалізацію шляхом повідомлення). Цьому зразку слід слідувати, проте дуже часто у ньому робляться помилки, скиньте нам проект заяви, документів, допоможемо перевірити на вірність.
Вітання Єгору, Тетяні, Володимиру!
Вопрос на засыпку: каким образом получить финансы ГОшке, легализированной путем уведомления, ведь банковский счет на ГО по сути открыть нельзя.
Доброго дня, Сергію,
Головним «сторожем» дотримання прав людини є саме активні громадяни та організації. Державний апарат неминуче розпочинає та вічно має тенденцію порушити та обмежити, зігнорувати права людини. Так в Україні, я думаю, і в інших країнах пострадянських, цей процес відновлення балансу є складніший, але не зовсім катастрофічний – базові основи прав людини існують, хоча і дуже часто порушуються. Але для того і є активісти, і організації, окрім того, існує думка, і я з нею погоджуюсь, бо правозахисником може стати кожна людина, хоч закони і складні, але їх може застосовувати кожен, існують організації правників, які допомагають в цьому.
громадського впливу.
Щодо доступу до публічної інформації в Україні – справді велика ділянка для роботи активістів, організацій, громадян, бо держава і апарат поки що не розуміють, що інформація про суспільно важливі питання повинна бути доступною, і надаватись за запитами. Є багато видань про оскарження відмов у наданні доступу до інформації, оскарженні неповного надання інформації, ненадання інформації – як це робити, зразки можна знайти у численних виданнях, у т.ч. нашому, де ми були партнерами, http://www.cga.in.ua/index.php?itemid=884, є ще багато інших. Також після консультування скинемо зразки у форматі Word (запити, скарги, звернення до прокуратури, адмінпозов). Ми готові допомогти у вірному складанні запитів, їхньому оскарженню. Окрім правових моментів, пишіть та оприлюднюйте запити, на які влада не відповідає, опублікуйте на ГУРТі та нашому порталі, звертайтесь до медіа, потрібно також у цьому застосовувати і засоби громадського впливу.
Доброго дня, Володимире. Наскільки мені відомо офіційний рух цього законопроекту, то його сьогоднішній склад КМУ відкликав із Верховної Ради. На проект, який пропонувався, громадськість покладала великі сподівання, зокрема це стосувалось скасування статусів ГО, обмеження, що ГО діють тільки для "своїх членів", деякі інші. Водночас цей проект "писався" Міністерством юстиції, зрозуміло, що багато чого в ньому цим і визначалось, хоч громадськість внесла у нього суттєві власні поправки, проте багато що мало «відбиток» на проекті. Зрозуміло, що важко було ставити питання про те, щоб реєстрація ГО здійснювалась держреєстратором, позбавити Мін’юсту (автора проекту) цих функцій :) Надалі зберігались санкції за порушення статутної діяльності (до підприємницьких структур, наприклад, таке не застосовується, виходить, що ГО несуть певну «суспільну загрозу»). Також проект більше стосувався процедурних питань, а не посилення впливу ГО. Проект Ви можете переглянути http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc4_1?pf3511=33677 Проект відкликаний, процес може початись знову, із громадського обговорення, і тепер висунення громадського проекту.
Володимире,
Із моменту постановки на облік у податкові органи громадська організація не набуває автоматично пільг в оподаткуванні, вона перебуває на загальному режимі оподаткування (в тому числі може виникнути ситуація, коли ГО отримає наприклад, добровільні пожертвування, і з цієї суми доведеться сплачувати податок як на «прибуток»). Для того, щоб бути внесеною у реєстр неприбуткових установ, потрібно подати заяву форми №1РН та копію статуту організації. Із тим, які критерії повинні бути прописані у статуті по неприбутковості, виникають чимало проблем. Є два підходи (максимальне врахування Закону «Про оподаткування прибутку підприємств», яке доречі і Мінюст рекомендує: а) вичерпний перелік видів діяльності, б) види доходів як у п. «б» ст..7.11.1 Закону про оподаткування прибутку підприємств», в) про заборону розподілу доходів та майна між засновниками, членами, пос.особами, г) вирішення питання у разі ліквідації. http://www.minjust.gov.ua/0/7744#10
За роз’ясненнями ДПА ( це два положення – і це справді відповідає критеріям неприбутковості) (розділ «Роз’яснення органів влади сайту програми)
7.11.8. Доходи або майно організації не підлягають розподілу між їх засновниками, учасниками або членами та не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого засновника, учасника або члена такої організації, її посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).
7.11.11. У разі ліквідації організації її активи повинні бути передані іншій неприбутковій організації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету.
Хоч є рішення Вищого адміністративного суду, яке найбільше імпонує мені, та яке може бути використане організаціями, які уже реєстровані, але не мають внесені у реєстр :) Суд вказав, що раз органи легалізації та держреєстратор зареєстрували організацію та її статут – нічого органам податкової шукати там якісь проблеми та невідповідності (бо щоб бути зареєстрованим, статут має відповідати закону, і це підвердили органи легалізації). Тим які зараз формують статут, краще врахувати викладені вище роз’яснення.
п. «д», спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб, створеними для представлення інтересів засновників, що утримуються лише за рахунок внесків таких засновників та не проводять господарської діяльності, за винятком отримання пасивних доходів
Очевидно, що стосується «об’єднань юридичних осіб». Бо організаційно-правова форма громадської організації –це громадська організація, «спілка, асоціація» може бути у назві ГО (але це власна назва (яка відповідно до ст.. 12-1 складається із індивідуальної та загальної (спілка, асоціація тощо). У законі класифікується за організаційно-правовими формами.
Були випадки, коли їх податківці відносили до п. «г» ( іншими, ніж визначені у абзаці "б" цього підпункту юридичними особами, діяльність яких не передбачає одержання прибутку згідно з нормами відповідних законів).
Дякую, Єгоре, що підняв це питання. Також бачу, що Тетяна це питання ставить. По членських внесках – була стаття на ГУРТі, де її всі активно коментували і пропонували додаткові варіанти. Очевидно, що членські внески за роз’ясненнями та практикою ДПА мають оподатковуватись (роз'яснення на запит, який надсилав ЦГА http://www.lawngo.net/index.php?itemid=1139). Бо мають ГО тільки пільги на ті, які визначені у Законі «Про оподаткування прибутку підприємств». Серед варіантів, які пропонувались, як нашими юристами, так і іншими ГО: «добровільні пожертвування», «безповоротна фінансова допомога», використовувати ті терміни, які є у Законі про оподаткування прибутку підприємств, щоб не мати проблем. Недавно обговорювався проект по внесенню змін до Закону про оподаткування прибутку підприємств, щоб вирішити їх долю, але наперед очевидно, що «проект закону буде передбачати «значні» втрати держбюджету», із цим виникатимуть питання. Також це не означає, що ГО мають із статуту викреслювати членські внески уже чи не передбачати ті, які зараз реєструються, їх передбачати слід, тільки залучати вірно.:)
насколько законно будет формулирование пункта в Статуте: члены Организации вносят членские взносы в форме добровольного пожертвования? Так прокатит?
Можна спробувати, але поки що таких прикладів не зустрічалось. У виконкомах місцевих рад більша імовірність проходження різних положень на користь організацій (наприклад, ГО, незважаючи на те, що вони можуть "діяти тільки для захисту та реалізації інтересів своїх членів", у меті мають "захист прав людини", ініціативи в "інтересах суспільства" і т.д.).
:)) на, невнимательные чиновники - благодать для ГО. Если смотреть на мой Статут там прав как у Президента)))
А можна в Статуті написати через кому:
- сплачувати членські внески, внсити добровільні пожертви...
Тобто передбачити і те, і те. А все оформляти як "добровільні пожертви"
Анны, технически можно. Различие в юридических понятиях: членский взнос - сумма определённая, добровольное пожертвование - кто сколько даст, невозможно установить "минимум" добровольного пожертвования. Хотя если налоговая не сильно хочет "задавить" ГО - прокатит...
Тетяно, мої вітання! Як закон регулює ситуацію, якщо декілька організації хочуть створити платформу для лобіювання своїх інтересів з постійним діючим органом, наприклад, секретаріатом. потрібно створювати нову організацію, обєднання...?
до речі, я у Львові ;)
Тарас, могли бы и видео-конференцию организовать раз Вы на месте)), вопросов много, а в письменном виде (как я понимаю) отвечать достаточно сложно.... по времени.
Тетяні Ліпінській
Вітаємо із просуванням питання по успішній реєстрації організації. Безумовно, що потрібно буде подати у податкову інспекцію для внесення організації у реєстр неприбуткових організацій, відповідно організація буде користуватись пільгами в оподаткуванні, в тому числі, залучати без оподаткування добровільні пожертвування чи безповоротну фінансову допомогу (це можуть бути ті самі членські внески, тільки якщо Ви будете їх проводити у бухобліку, вказуйте у документації, що це саме добровільні пожертвування чи безповоротна фінансова допомога). Так само, коли залучатимете кошти від спонсорів, грантодавців, фізичних осіб, інших благодійників, із органами влади на реалізацію проектів інколи використовують форму «договору про спільну діяльність» (на певну програму, захід, тоді також не буде оподаткування).
Щодо ОСББ – ОСББ створюються в кожному окремому будинку, а потім вони можуть об’єднатись в Асоціацію. Зрозуміло, що кожному будинку буде важко самостійно здійснювати управління, та й коштів замало, на кожну юр особу потрібні штатні одиниці. Асоціація – це хороша можливість. Наприклад, є Асоціація, яка досить успішно працює, вона здійснює управління усіма будинками, які входять в асоціацію, навіть кошти за оплату послуг надходять на єдиний банківський рахунок, щоб не було потрібно на кожне ОСББ відкривати, спільне накопичення коштів сприяє здійсненню ремонтів. На Вашу скриньку скидаємо матеріали про роботу таких об’єднань.
Так, як на мене, Анно, це самий раціональний спосіб, який сьогодні і використовується
Вітання, Тарасе! Думаю, скоро ГУРТ матиме можливості проводити такі конференції не тільки у себе у офісі, але і організації, які в інших, чим Київ містах, зможуть брати участь, чого щиро бажаємо.
Реєструвати таку спілку ГО можна, якщо є потреба звичайно. Але маємо приклади таких бездиханних спілок - дуже багато. Здійснюється така діяльність на основі договору про спільну діяльність, партнерського договору, договору співпраці (правда, до них досить скептично відносяться, як до джентельмен-угоди але їм можна надати через спільні зобов'язання, відповідальність). В цьому договорі можна прописувати і функції, повноваження такого органу. Доречі, певним представникам цього органу (чи голові спільно платформи) ГО можуть надати довіреності (як юрособа, на цьому документі достатньо печатки та підпису керівника ГО), і ці представники матимуть повне юридичне право представляти ці ГО у питаннях лобіювання чи реалізацїі ініціатив. Сподіваємось, Тарасе, що буде можливість зустрітись?
Також уповноваження може надати орган управління (колегіальний) громадської організації, який відповідно до Статуту може приймати такі рішення.
Тетяно, підкажіть, будь ласка, в який строк міська рада повинна дати відповідь на інформаційний запит від ГО? Дякую.
закон Украины " Про информацию":
Стаття 33. Термін розгляду запиту щодо доступу до
офіційних документів
Термін вивчення запиту на предмет можливості його задоволення
не повинен перевищувати десяти календарних днів.
Протягом вказаного терміну державна установа письмово
доводить до відома запитувача, що його запит буде задоволено або
що запитуваний документ не підлягає наданню для ознайомлення.
Задоволення запиту здійснюється протягом місяця, якщо інше не
передбачено законом.
Аналогічний термін розгляду встановлюється і щодо запиту про
надання письмової інформації.
наказание:
Стаття 212-3. Порушення права на інформацію
Неправомірна відмова в наданні інформації, несвоєчасне або
неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає
дійсності, у випадках, коли така інформація підлягає наданню на
запит громадянина чи юридичної особи відповідно до законів України
"Про інформацію" ( 2657-12 ), "Про звернення громадян"
( 393/96-ВР ) та "Про доступ до судових рішень" ( 3262-15 ), -
тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від
п'ятнадцяти до двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення з числа
передбачених частиною першою цієї статті, за яке особу вже було
піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від
двадцяти п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян.
Дякую, Єгоре, за допомогу. :) Справді, дуже важко письмово писати обширні відповіді, хочеться надати максимально інформацію, а це займає часу. З іншої сторони, це має можливість більше підготувати посилань на правові акти, додаткові джерела, видання :)
Примітка. Посадові особи, на яких поширюється дія Закону
України "Про боротьбу з корупцією" ( 356/95-ВР ), притягаються до
відповідальності за такі діяння відповідно до Закону України "Про
боротьбу з корупцією.
{ Кодекс доповнено статтею 212-3 згідно із Законом N 676-IV
( 676-15 ) від 03.04.2003; із змінами, внесеними згідно із Законом
N 3262-IV ( 3262-15 ) від 22.12.2005 }
Татьяна, да не за что)))) Я эти круги уже прошел на собственном горьком опыте))
Владимир, для того, что-бы чиновники давали ответы, нужно знать несколько правил регистрации запросов и прописывать чёткую структуру информационного запроса. Многие набивают шишки на этом, наверно нужно сделать отдельный блог по этому вопросу, с данным вопросом сталкиваются 80% ГОшек.
Єгоре, то в який строк мені повинні дати відповідь - 10 днів чи місяць, бо всі чиновники кажуть - приходьте через місяць.
смотрите ст. 33 ;)) если информационный запрос - через 10 дней должен быть ответ, можете ли Вы получить его или нет и на протяжении 30 дней получите, если заявление, жалоба - 30 дней.... Учитывая нелюбовь чиновников работать - посылают подальше))) (на 30 дней) мотивации бывают разные - сложный вопрос, не финансов на конверты да еще множество причин..... Стоит учитывать один фактор: 70% чиновников НИКОГДА этих законов не читали и трактуют их по принципу "я так думаю"....
Владимир, если есть под рукой Ваш информ-запрос, скиньте мне на [email protected] посмотрю как прописан и чего не хватает.
Володимире, за чинним Законом має виглядати так - Ви подаєте запит, через 10 днів Вам письмово повідомляє орган влади, чи буде надано таку інформацію чи ні, а в строк одного місяця - надається інформація. Проте це повідомлення рідко коли виконується (в строк 10 днів). Ми проводили дослідження, в якому відсоток таких повідомлень був мінімальний (його можна в мережі знайти, стосується звіту про доступ МГО та молоді до інформації про фінансування програм із бюджетів), переважно це були уже відповіді, а не повідомлення про можливість задоволення запиту.
Безперечно, що такий строк надання відповідей на запити взагалі зменшує роль такого інструменту роботи організацій, і не може бути таким довгим, тому що така інформація може бути уже неактуальна для організацій. Тому наприклад, в останньому проекті змін до закону пропонували 7 робочих днів. Закордоном, наприклад в Швеції, більшість запитів подаються електронними засобами зв’язку і так отримується інформація. Окрім того, якщо б органи влади оприлюднювали самостійно ту інформацію, яку б вони мали оприлюднювати за законодавством, у ГО було б менше потреб надсилати взагалі запити.
Чи були в когось на практиці випадки притягнення до відповідальності порушників-чиновників, які невідповідали або невчасно відповідали на запити, водили за ніс
Я подавал в прокуратуру по такому поводу, но чуток опоздал. Срок рассмотрения 213-2 два месяца, а чиновники протягивают месяц и с учетом работы почты ждешь еще 1-2 неделю, время для подачи жалобы в прокуратуру остаётся совсем немного. Но если вы всё правильно сделали (регистрация в канцелярии и имея на руках копию с входящей регистрацией, (учитывая то, что запрос был составлен грамотно, с учетом всех нюансов законодательной казуистики)), добиться наказания не сложно.
У більшості випадків найбільш успішними засобами виявлялось звернення до суду щодо встановлення факту неправомірності бездіяльності, дій органу влади (тобто успішними у тому сенсі, що ГО доводили, що мало місце порушення законодавства про інформацію). Навіть суди виносять окрему ухвалу щодо особи, яка порушила законодавство. Проте поки тривав розгляд справи у суді спливав строк притягнення до адмінвідповідальності за правопорушення. Також звернення до органів прокуратури, служби безпеки.Найбільш швидкими способами захисту є звернення в адміністративному порядку до вищестоящого органу (посадової особи), щоб усунули порушення та притягнули до дисциплінарної відповідальності порушника. Ну і звичайно, якщо це громадській організації, журналісту не надають відповіді - застосовувати засоби громадського впливу.
Тетяно, як в кооперативному будинку створити ОСББ і оформити прибудинкову територію. Мабуть виділялась територія для будівництва будинку. Мене теж цікавлять всі матеріали по створенню ОСББ. В нас немає проблем зі створенням ОСББ, а от з прибудинковою територією проблеми... Дякую.
У нас ГО інвалідів. Зареєстровані в кінці 2007р.виконкомом нашого міста. Чомусь зараз від мене вимагають списки членів (не засновників) організації. Чи правамірні їх вимоги?
Світлана, у Вас в Статуті прописано фіксоване членство?
І ще одне питання, чим викликана така вимога?
згідно ст. 25 закону України "Про об`єднання громадян" виконком не має контрольних функцій щодо Вашої ГО. Якщо у Вас у Статуті прописано тільки фіксоване членство, по суті таку інформацію може вимагати орган юстиції.
Світлана, а Ви отримуєте кошти від виконкому? Є багато інвалідських організацій, які утримуються за рахунок бюджету. Як це є у Вас? Може тому вони щось від організації вимагають.
Анно, скиньте свою скриньку на [email protected], вишлю текстову версію матеріалів, там є чимало інформації, у тому числі по кроках на практиці як проводиться процедура закріплення земельних ділянок за ОСББ, є багато інформації саме не по реєстрації, а роботі об'єднання. Також є цікаві матеріали у бібліотеці http://www.osbbua.org. Якщо виникають перешкоди у закріпленні землі за ОСББ, опрацюємо. Безперечно, що в сьогоднішніх умовах створення ОСББ та закріплення за ним прибудинкової території в умовах зростання цін на землю, забудов, є потребою, адже на сьогодні цієї територією розпоряджається рада...
Дякую Тетяно. Зараз це зроблю. Власне мене і цікавить робота ОСББ, а не реєстрація. Ще раз дякую.
Світлано, а Ваша громадська організація легалізована у виконкомі ради чи територіальними органами юстиції? Від цього залежить чи взагалі має відношення цей орган до перевірок діяльності Вашої організації. Якщо організація легалізована в територіальних органах юстиції, інші органи не мають вимагати жодні документи по статутній діяльності. На жаль, відповідно до статті 25 Закону України "Про об'єднання громадян" зберігається функція контролю за "статутною діяльністю" ГО (чого для підприємницьких структур немає). Відповідно до частини 2 статті 25 Закону, органи, що проводять легалізацію об’єднань громадян, здійснюють контроль за додержанням ними положень статуту. Представники цих органів мають право бути присутніми на заходах, що проводяться об’єднаннями громадян, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Механізм проведення такого контролю не визначений, тому бувають зловживання з боку органів легалізації. Але якщо Ваша ГО легалізована не виконкомом - це втручання у діяльність організації.
В такому випадку можете ігнорувати вимоги виконкому, або поскаржитись. Для того, щоб з'ясувати, хто легалізував Вашу організацію, передивіться статут та свідоцтво про легалізацію, який орган легалізації там вказаний.
напевно виконкомом, якщо виходити з коментаря.... чи має право вимагати орган легалізації списки членів ГО взагалі?
Тетяно, напевно такий запит з запитанням, щодо розяснення цього питання потрібно посилати в юстицію, мені аж самому цікаво.
Для интереса, представляете, если такой запрос сделать к всеукраинской организации? они же "попухнут" над составлением списков, это-же тысячи членов)))
органи, що проводять легалізацію об’єднань громадян, здійснюють контроль за додержанням ними положень статуту. Представники цих органів мають право бути присутніми на заходах, що проводяться об’єднаннями громадян, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Поняття "необхідні документи" - розуміються як хочеться. Відверто кажучи, ми взагалі проти встановлення контролю за додержанням статуту чи законодавства органами легалізації чи іншими органами. Це пережиток радянської системи, в основі якої - ГО - це зло, яке потрібно контролювати. За тими положеннями, які є в Законі, і якщо була б "політична воля" - всі ГО можна закрити або зробити їх роботу неможливою. До підприємницьких структур, різних установ немає такого контролю (не беремо до уваги ліцензії, вимоги дозволів і т.д), якщо чиїсь права порушено ГО - є процедури захисту порушеного права, є порушення закону - адміністративна, цивільна, кримінальна відповідальність.
Татьяна, список членов ГО - это документ?
:) Єгоре, а можливо це "пояснення" хто є членом ГО на даний час?
Гаразд, буду дякувати усім, хто долучився до подання запитань, надання допомоги в консультуванні (Єгор та Анна) та обговорення, підтримки одне одного, обміну власним досвідом.:) Бажаю гарно провести вихідні дні. Якщо щось виникатиме, пишіть у блог. Контакти на сайті програми є актуальні, в тому числі там є мій мобільний телефон :)
Доброго дня, колеги! Цікавить питання, яким чином організовуються каси взаємодопомоги і чим регулюється це питання? А ще, чи можна їх реєструвати і як що так, у якій формі, а як що ні - чи не виникнуть претензії у державних органів?
Татьяна, есть пару вопросов! Как НГОшке, легализированной путем уведомления взять на баланс имущество и как заключить договор аренды помещения?
Доброго дня Тетяно, підкажіть будь ласка, яким чином можна перереєструвати діючу ГО інвалідів на організацію ветеранів війни та інвалідів. Головне, щоб вона підпадала під дію Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» , який Ст.20 вимагає від органів місцевого самоврядування надавати фінансову та матеріальну підтримку:
(Органи державної виконавчої влади, місцеві органи державної виконавчої влади і самоврядування,у межах своєї компетенції надають ветеранським організаціям фінансову підтримку, кредити з коштів відповідних бюджетів, а також безплатно надають будинки, приміщення, обладнання та інше майно, необхідне для здійснення їх статутних завдань. Ветеранські організації звільняються від плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) в межах середніх норм споживання (надання), телефоном у приміщеннях та будинках, які вони займають.)
КВЕД у ГО ветеранів або інвалідів однаковий -94.90 . Як саме зробити, щоб організація згідно Статуту захищала права ветеранів війни та інвалідів одночасно і підпадала під дію Ст.20 вищезгаданого Закону?
Григорію, ми отримали повідомлення від ЦГА, що колектив центру та програми перебуває у відпустці до 01.09.2012. Мабуть, доведеться трохи зачекати з коментарем Тетяни
я тоже на такое сообщение нарвался :))) Вот всегда так, как очень нужно - люди отдыхают
Ждемс...!
Доброго дня! Підскажіть будь-ласка, чим передбачена відповідальність за недотримання встановленого статутом ГО і Положненням про ВП порядку розподілення коштів від членських внесків між ГО і її відокремленим підрозділом? Чи може ДПА мати претензії? Дякую заздалегідь!